21.5 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΜικρά ΚαθημερινάWalt Disney: O άνθρωπος πίσω από τον κολοσσό της γνωστής βιομηχανίας κινουμένων σχεδίων 

Walt Disney: O άνθρωπος πίσω από τον κολοσσό της γνωστής βιομηχανίας κινουμένων σχεδίων 


Της Δήμητρας Κούβελα, 

Ο Walt, ή αλλιώς Walter Elias Disney, ήταν ένας από τους σπουδαιότερους Aμερικανούς δημιουργούς κινουμένων σχεδίων. Ήταν, επίσης, τηλεοπτικός παραγωγός και σόουμαν. Γεννήθηκε στις 5 Δεκεμβρίου του 1901 στο Σικάγο, και πέθανε στις 15 Δεκεμβρίου 1966 στο Λος Άντζελες της Καλιφόρνια. Υπήρξε, κυρίως, γνωστός για τη δημιουργία των κινουμένων σχεδίων του Mickey Mouse και Donald Duck, καθώς και για την κατασκευή της “Disneyland” κοντά στο Λος Άντζελες, το 1955. Πριν τον θάνατό του, ξεκίνησε το σχεδιασμό δευτέρου πάρκου διασκέδασης, του “Walt Disney World”, κοντά στο Ορλάντο της Καλιφόρνια. Η εταιρεία που ίδρυσε με την ονομασία “The Walt Disney Company” είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον χώρο της ψυχαγωγίας. Είναι αξιοσημείωτο ότι στο διαδίκτυο υπάρχει διαθέσιμη ιστοσελίδα για το μουσείο του Disney στο Σαν Φρανσίσκο, το οποίο παρέχει πληροφορίες για το ίδιο, όσο και για τα εισιτήρια, τις υποτροφίες που παρέχονται, βιογραφικές πληροφορίες για τη ζωή του, αλλά και δωρεάν διαδικτυακές περιηγήσεις σε κάποιες συλλογές του μουσείου είτε μέσω Η/Υ είτε μέσω κινητού, με τη χρήση ειδικής εφαρμογής.  

Ο Walt Disney ήταν ο τέταρτος γιος του Elias Disney, περιπλανώμενου ξυλουργού, κτηνοτρόφου και εργολάβου. Η μητέρα του, Flora Call, ήταν δασκάλα σε τοπικό σχολείο. Όταν η οικογένεια μετακόμισε στο Κάνσας, άρχισε να διδάσκεται την τέχνη των κινουμένων σχεδίων σε ένα σχολείο αλληλογραφίας και μετά στο “Kansas City Art Institute”.

Ο Walt Disney, σε νεαρή ηλικία. Πηγή Εικόνας: Goalcast

Το 1917, η οικογένεια επέστεψε στο Σικάγο και ο Walt διδάχτηκε κινούμενα σχέδια στο σχολείο, επιθυμώντας μελλοντικά να εργαστεί σε κάποια εφημερίδα ως δημιουργός καρτούν. Οι στόχοι του διακόπηκαν λόγω της έναρξης του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, στον οποίο συμμετείχε ως οδηγός ασθενοφόρου στα πλαίσια της δράσης του Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού στη Γαλλία και τη Γερμανία. Μετά τον πόλεμο, γύρισε στο Κάνσας το 1919 και εργάστηκε στον τομέα του σχεδίου και της εκτύπωσης. Στην περιστασιακή αυτή εργασία του, γνώρισε τον Ub Iwerks, έναν νεαρό καλλιτέχνη που συνέβαλε στην πραγματοποίηση του επαγγελματικού του πλάνου.  

Ο Disney μαζί με τον Iwerks άνοιξαν μαζί ένα στούντιο το 1922, και με την μεταχειρισμένη βιντεοκάμερα που διέθεταν έφτιαχναν μικρά βιντεάκια ενός ή δύο λεπτών με κινούμενα σχέδια για διαφημίσεις τοπικών θεάτρων καρτούν. Ακόμα, σχεδίασαν μικρές σειρές καρτούν με την ονομασία Laugh-O-grams και δοκιμαστικά φιλμ για μια επτάλεπτη σειρά με παραμύθια που περιείχαν σκηνές με καρτούν αλλά και κινηματογραφικές, με την ονομασία Alice in Cartoonland. Ωστόσο, ένας Νεοϋορκέζος κινηματογραφικός εκπρόσωπος τους εξαπάτησε και, ως αποτέλεσμα, ο Disney χρεοκόπησε το 1923. Έτσι, αναγκάστηκε να γυρίσει στην Καλιφόρνια και να ασχοληθεί με τη διαχείριση ενός μαγαζιού στο Hollywood μαζί με τον αδερφό και χρόνιο συνεργάτη του, Roy. Ο Disney ανέκτησε τα δικαιώματα της ταινίας Alice και έπεισε τον παλιό του συνεργάτη Iwerks να συνεργαστούν πάλι, μαζί με τον αδερφό του στη σχεδίαση καρτούν. 

Ο Walt Disney με το συνεργάτη και φίλο του Ub Iwerks. Πηγή Εικόνας: Goalcast

Το 1927, λίγο πριν εισάγουν τον ήχο στα κινούμενα σχέδιά τους, εφηύραν έναν παιχνιδιάρη και πονηρό χαρακτήρα καρτούν, τον γνωστό σε όλους Mickey Mouse. Η εισαγωγή ήχου στα καρτούν έγινε με την εμφάνιση του δημοφιλούς τραγουδιστή της τζαζ, Al Jolson, ο οποίος μπήκε στο χώρο και έδωσε τη φωνή του για τα καρτούν. Μετά τις πρώτες δύο κυκλοφορίες σύντομων καρτούν για τον Mickey Mouse, την Plane Crazy και Gallopin’ Gaucho, ο Disney γρήγορα κατάλαβε τις νέες δυνατότητες που προσέφερε ο ήχος στα καρτούν και δημιούργησε το 1928 τρίτη ταινία για τον Mickey Mouse με ήχο, με τον τίτλο Steamboat Willie, η οποία συνάντησε τεράστια επιτυχία. Στο επόμενο διάστημα, προχώρησε στη δημιουργία μιας νέας σειράς καρτούν, με την ονομασία The Skeleton Dance. 

Με την πάροδο του χρόνου, η δημοτικότητα του Mickey Mouse και της κοπέλας του Minnie αυξήθηκε και οδήγησε τον Disney τόσο στη δημιουργία νέων χαρακτήρων, όπως του Donald Duck, του Pluto, του Goofy, όσο και στην παραγωγή μιας νέας σειράς το 1933 με ονομασία The Three Little Pigs, εμμέσως μιας περιόδου μεγάλης οικονομικής ύφεσης. Η σειρά συνδέθηκε με τα γεγονότα της εποχής και το τραγούδι της σειράς Who’s Afraid of the Big Bad Wolf? αποτέλεσε ένα είδος σατιρικής κριτικής της οικονομικής κρίσης.  

Την ίδια περίοδο, παρά τη δύσκολη οικονομική κατάσταση, ο Disney έγινε γνωστός παγκοσμίως και είχε αρκετά κέρδη. Η εμφάνιση των έγχρωμων κινουμένων σχεδίων έγινε το 1932 με το φιλμ Flowers and Trees. Ο Roy προχώρησε στο franchise των καρτούν για το σχεδιασμό ρούχων και άλλων αντικειμένων, όπως κούπες και κούκλες με σήμα κατατεθέν χαρακτήρες καρτούν. Το 1937 ο Disney κατάφερε να δημιουργήσει την πρώτη του ταινία κανονικού μήκους, τη Χιονάτη και τους Επτά Νάνους, η οποία γνώρισε τεράστια επιτυχία. Παράλληλα, συνέχισε να δημιουργεί μικρού μήκους καρτούν με ζωάκια με ανθρωπόμορφο χαρακτήρα. Οι επόμενες ταινίες κανονικού μήκους που ακολούθησαν ήταν οι Pinocchio (1940), Dumbo (1941) και Bambi (1942). Αξιοσημείωτη ήταν επίσης και η δημιουργία της ευφάνταστης ταινίας με τίτλο Fantasia (1940), με τη μουσική επένδυση των Igor Stravinsky, Paul Dukas και Pyotr Ilyich Tchaikovsky. 

Η εξέλιξη των logo της “Walt Disney Company” ανά τα χρόνια. Πηγή Εικόνας: 1000 logos

Κατά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Disney ανέλαβε τη δημιουργία φιλμ της κυβέρνησης, που συνδύαζαν την τεχνική των κινουμένων σχεδίων και μη, με πιο χαρακτηριστικά τα The Reluctant Dragon (1941) και Saludos Amigos (1942). Ακολούθησε η δημιουργία ψυχαγωγικών φιλμ και ρομαντικών ταινιών, όπως η Σταχτοπούτα (1950), Η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων (1951) και ο Πίτερ Παν (1953), αλλά και ταινιών με πραγματικούς ηθοποιούς, όπως το φιλμ The Absent-Minded Professor (1961). Ταυτόχρονα, τα καρτούν του προβάλλονταν στην τηλεόραση με μεγάλη επιτυχία. Ύψιστη στιγμή της καριέρας του, ωστόσο, θεωρείται η Mary Poppins του 1964.  

Παρά την κριτική που έλαβε ο Disney σε βάθος χρόνου για τις δημιουργίες του, η οποία είχε ως κύριο άξονα το χαρακτηρισμό των καρτούν του ως γλυκανάλατα και την τυποποίηση των κινουμένων σχεδίων, που ισχυρίζονταν ότι εμπόδιζαν τη δημιουργία εναλλακτικών χαρακτήρων, είναι αδιαμφισβήτητο ότι ο Walt Disney άφησε ένα ηχηρότατο αποτύπωμα και μια διαρκή παρακαταθήκη στον χώρο παραγωγής κινούμενων σχεδίων. 


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 
  • About the Walt Disney Company, The Walt Disney Company, διαθέσιμο εδώ
  • Walt Disney, Encyclopedia Britannica, διαθέσιμο εδώ 
  • Walt Disney, Biography, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Δήμητρα Κούβελα
Δήμητρα Κούβελα
Γεννήθηκε τον Μάιο του 1999, ζει και κατοικεί στην Καλαμάτα. Είναι τεταρτοετής φοιτήτρια του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, του τμήματος Ιστορίας Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών με κατεύθυνση Αρχαιολογία. Γνωρίζει αγγλικά και ρωσικά.