11.5 C
Athens
Πέμπτη, 20 Ιανουαρίου, 2022
ΑρχικήΜικρά ΚαθημερινάΑπομυθοποιώντας «προϊόντα πολυτελείας» εντός και εκτός γηπέδων

Απομυθοποιώντας «προϊόντα πολυτελείας» εντός και εκτός γηπέδων


Της Μαρίας-Χρυσοβαλάντου Ψαρρού, 

Τις τελευταίες ημέρες κάνει το γύρο του διαδικτύου μια φωτογραφία από τις γυναικείες τουαλέτες της Liverpool, που απεικονίζει ένα τοποθετημένο καλαθάκι με είδη προσωπικής υγιεινής για γυναίκες και ένα χαρτί που γράφει «δεν πιστεύουμε πως πρέπει να πληρώνετε για βασικά είδη. Παρακαλούμε χρησιμοποιήστε αυτά άμα υπάρχει ανάγκη», εκπλήσσοντάς μας όλους με αυτή την κίνηση αλληλεγγύης.

Διαχρονικά, η περίοδος για τις γυναίκες αποτελούσε ένα θέμα ταμπού, που δε θα συζήταγε μια κοπέλα εύκολα. Πόσες φορές στο σχολείο κρύψαμε στις τσέπες της ζακέτας μας τις σερβιέτες για να μη τις δει κάποιος, λες και μεταφέραμε κάτι παράνομο; Πόσες φορές με κωδικοποιημένο τρόπο προσπαθούσαμε να αναφέρουμε πως έχουμε αδιαθετήσει, γιατί θα ήταν τόσο ντροπιαστικό να αναφέρουμε τη λέξη «περίοδος» ή τη λέξη «αδιαθέτησα»; 

Ένα τέλος σε όλα αυτά έρχονται να βάλουν όλες εκείνες οι εξελιγμένες κοινωνίες που μιλάνε ανοιχτά για τη περίοδο, που παρέχουν στις γυναίκες δωρεάν όλα όσα χρειάζονται για αυτές τις δύσκολες ημέρες, που τους παρέχουν ειδική άδεια από τη δουλειά, δείχνοντας κατανόηση στο πόσο επίπονη μπορεί να είναι αυτή η κατάσταση και κυρίως που δίνουν στις νέες κοπέλες να καταλάβουν ότι η περίοδος είναι κάτι απολύτως φυσιολογικό και πως δε θα έπρεπε να ντρέπονται να μιλήσουν γι’ αυτήν.

Φωτογραφία από διαδηλώσεις στη Σκωτία υπέρ της δωρεάν διανομής προϊόντων περιόδου. Πηγή Εικόνας: CNN

Μιλώντας για αυτές τις εξελιγμένες κοινωνίες, δεν έχουμε παρά να αναφερθούμε στη Σκωτία ως τρανό παράδειγμα κοινωνικής αλληλεγγύης, αφού το Νοέμβριο του 2020 ψήφισε νόμο, σύμφωνα με τον οποίο θα διατίθενται δωρεάν σερβιέτες και ταμπόν σε δημόσιες εγκαταστάσεις σε όλη τη χώρα (όπως για παράδειγμα σε σχολεία ή πανεπιστήμια).

Πράγματι, αν περιηγηθεί κανείς στην ιστοσελίδα του πανεπιστημίου της Γλασκώβης, θα βρει ειδική κατηγορία που ενημερώνει τις κοπέλες με χάρτη ολόκληρου του campus για το που ακριβώς θα βρουν τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής που χρειάζονται κατά την περίοδο τους.

Το νομοσχέδιο δωρεάν διάθεσης προϊόντων περιόδου στη Σκωτία προτάθηκε από τη Σκωτσέζα βουλευτή του Εργατικού Κόμματος Μόνικα Λένον, η οποία είχε δηλώσει πως «δεν πρόκειται για προϊόντα πολυτελείας. Είναι πράγματι απαραίτητα και καμία γυναίκα στη Σκωτία δεν θα πρέπει να στερείται τα προϊόντα περιόδου». Η πρωθυπουργός της χώρας, Νίκολα Στέρτζον, είχε χαρακτηρίσει το εν λόγω νομοσχέδιο ως «πολιτική παρέμβαση σημαντική για τα κορίτσια και τις γυναίκες».

Σε μια μελέτη της οργάνωσης “Bloody Good Period” υπολογίστηκε πως μια γυναίκα καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής της ξοδεύει για προϊόντα περιόδου γύρω στα 5.700€. Παράλληλα, μια έρευνα που διεξήχθη το 2017 στο Ηνωμένο Βασίλειο αποκάλυψε πως 1 στις 10 κοπέλες από 14 έως 21 ετών αδυνατεί να στηρίξει αυτά τα απαραίτητα έξοδα.

Oι Orlaith Duffy, Erin Slaven και Mikaela McKinley, δημιουργοί της καμπάνιας “On the Ball”. Πηγή Εικόνας: The Big Issue

Αυτά ήταν τα κύρια κίνητρα των Orlaith Duffy, Erin Slaven και Mikaela McKinley, τριών γυναικών που εισηγήθηκαν πρώτες την τοποθέτηση ειδών προσωπικής υγιεινής στις γυναικείες τουαλέτες των γηπέδων. Η καμπάνια που διοργάνωσαν ονομάστηκε “On the Ball” και παρακίνησε περίπου 28 ομάδες του Ηνωμένου Βασιλείου (με πρωτοπόρο τη Σέλτικ) να ευαισθητοποιηθούν για το θέμα και να συμβάλλουν σε αυτή τη πρωτοβουλία.

Η ενασχόληση με τον αθλητισμό αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της παιδικής ηλικίας των περισσότερων από εμάς. Οι φορείς του αθλητισμού οφείλουν να προάγουν ιδανικά σεβασμού και αλληλεγγύης τόσο στους νέους(-ες) αθλητές(-ριες) όσο και στους θεατές τους. Η απομυθοποίηση ενός ταμπού που γράφει αρκετά χρόνια ιστορίας, αποτελεί ένα πολύ σημαντικό βήμα για την εξέλιξη της κοινωνίας από το οποίο και οι άλλες χώρες οφείλουν να πάρουν παράδειγμα.

Κλείνοντας, μιας και έγινε αναφορά στη βοήθεια του αθλητισμού για την εξέλιξη της κοινωνίας, πρέπει να μιλήσουμε για τη πρωτοβουλία μιας ελληνικής ομάδας ποδοσφαίρου που είχε ως στόχο την ευαισθητοποίηση όλων για τους τετράποδους αδέσποτους φίλους μας. Πιο συγκεκριμένα, την Κυριακή 17 Οκτωβρίου, η αποστολή της ΑΕΚ εμφανίστηκε στο γήπεδο που θα αντιμετώπιζε τον Ατρόμητο με τα «φαντάσματα του Ασπροπύργου», αδέσποτα σκυλάκια που φιλοξενούνται από τον οργανισμό με το ομώνυμο όνομα. Η κίνησή τους αυτή είχε σημαντικό αντίκτυπο, όπως ανέφερε εκπρόσωπος του οργανισμού, δείχνοντας πως τέτοιες πρωτοβουλίες μόνο μπροστά μπορούν να μας πάνε.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 
  • Δωρεάν σερβιέτες και ταμπόν στη Σκωτία, Deutsche Welle, διαθέσιμο εδώ
  • Σκωτία: Η πρώτη χώρα που διαθέτει δωρεάν ταμπόν και σερβιέτες για όλες τις γυναίκες, In.gr, διαθέσιμο εδώ
  • ΑΕΚ: Με αδέσποτα κουτάβια στην αγκαλιά τους οι παίκτες στο ΟΑΚΑ, Πρώτο Θέμα, διαθέσιμο εδώ
  • What is On the Ball and why are women campaigning for free sanitary products at football clubs?, Football London, διαθέσιμο εδώ
  • Periods and football: Meet the fans campaigning for free sanitary products at stadiums, BBC, διαθέσιμο εδώ
  • Brighton to offer free sanitary products to female fans in Premier League first, The Guardian, διαθέσιμο εδώ
  • Free Sanitary Products, University of Glasgow, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία-Χρυσοβαλάντου Ψαρρού
Γεννημένη κι μεγαλωμένη στη Χίο, ήρθε στα 18 της στην Αθήνα, να μεταφέρει το νησιώτικο αέρα στη πρωτεύουσα. Όνειρο της είναι να ταξιδέψει όσο πιο πολύ μπορεί. Εκφράζεται μέσω της τέχνης της φωτογραφίας κι δηλώνει ερωτευμένη με την ομορφιά της πόλης. Βρίσκεται στο τέταρτο έτος των σπουδών της στο Πάντειο Πανεπιστήμιο κι ασχολείται ενεργά με τον εθελοντισμό.