20.5 C
Athens
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμός«Η πεντάμορφη και το τέρας»: Ένα παραμύθι τόσο παλιό όσο και ο...

«Η πεντάμορφη και το τέρας»: Ένα παραμύθι τόσο παλιό όσο και ο χρόνος


Της Ζαφειρίας Πολυχρονιάδου, 

«Ένα παραμύθι τόσο παλιό όσο και ο χρόνος». Η πολυαγαπημένη και πασίγνωστη φράση που αντηχεί στις μνήμες τόσο των μεγάλων όσο και των μικρών και αποτελεί και το τραγούδι που συνοδεύει την υπέροχη σκηνή χορού της πρωτότυπης ταινίας της εταιρείας Disney, «Η Πεντάμορφη και το Τέρας». Φέτος αριθμούμε τα 30 χρόνια που πέρασαν από τότε που κυκλοφόρησε η ταινία-animation «Η Πεντάμορφη και το Τέρας», στις 29 Σεπτεμβρίου το 1991, η οποία είχε γνωρίσει τόσο μεγάλη επιτυχία που ακολούθησαν δύο ακόμη ταινίες το 1997 και το 1998.

Όμως, η ιστορία της ταινίας ανάγεται στο πιο μακρινό παρελθόν. Συγκεκριμένα, οι απαρχές της τοποθετούνται τον 16ο αιώνα και αφορά την ιστορία του Petrus Gonsalvus, ο οποίος έπασχε από μία σπάνια και κληρονομική ασθένεια που λέγεται υπερτρίχωση και φάνταζε τόσο παράδοξο το θέαμα του που τον αποκαλούσαν «άνθρωπο του δάσους». Από την ηλικία των 10 ετών τέθηκε υπό την προστασία του βασιλιά Ερρίκου Β΄ της Γαλλίας, ο οποίος ανέλαβε να «εξευμενίσει» αυτό το παράξενο όν, μορφώνοντας τον και καλλιεργώντας τον πνευματικά. Στη συνέχεια, η σύζυγος του βασιλιά Αικατερίνη των Μεδίκων ανέλαβε, με τη σειρά της, την αναζήτηση συζύγου για τον Petrus και δεν ήταν άλλη από την κόρη ενός δικαστικού υπαλλήλου, την Catherine, στο πρόσωπο της οποίας η βασίλισσα βρήκε μία γυναίκα εκπάγλου καλλονής και εξαιρετικής μόρφωσης αντίστοιχης με αυτή που κατείχε ο Petrus. Και από αυτό το σημείο ξεκίνησε η ιστορία του ζευγαριού, η οποία μας θυμίζει κατά πολύ το παιδικό της Disney, αφού παρόλο που στην αρχή η Catherine έμοιαζε αρκετά τρομαγμένη με την εμφάνιση του Petrus, λένε πως το ζευγάρι ήταν πάρα πολύ ευτυχισμένο, καθώς η Catherine αναγνώρισε την ευγένεια και τα πνευματικά χαρίσματα του Petrus, κάνοντας, μάλιστα, και επτά παιδιά.

Πηγή Εικόνας: mixanitouxronou.com.cy

Για αρκετές γενιές η ιστορία αυτή έπαψε να διαδίδεται μέχρι που αργότερα, κατά τον 18ο αιώνα, η ιστορία αναβίωσε και ανασκευάστηκε από δύο Γαλλίδες συγγραφείς, τις Γκαμπριέλ-Σουζάν ντε Βιλενέβ και Ζαν‑Μαρί Λε Πρενς ντε Μπομόν. Η ντε Βιλεβέν συνέταξε το 1741 την παλαιότερη μορφή της ιστορίας «Πεντάμορφη και το Τέρας» που γνωρίζουμε, αποτελώντας μέρος της συλλογής διαφόρων ιστοριών και παραμυθιών σε πιο εκτεταμένη μορφή από αυτή που παρουσιάζεται στο παιδικό. Παρόλα αυτά, η πιο γνωστή εκδοχή του παραμυθιού σήμερα ανήκει στο μυθιστόρημα της ντε Μπομόν, που δημοσιεύθηκε το 1756. Η ντε Μπομόν συνέταξε μία πιο σύντομη εκδοχή και λόγω της ιδιότητας του παιδαγωγού που κατείχε, μετέτρεψε την ιστορία σε ένα παραμύθι με ηθικό δίδαγμα, κατάλληλο για τα παιδιά. Από τότε και στο εξής δημοσιεύθηκαν και αναδημιουργήθηκαν ποικίλες εκδόσεις της αρχικής ιστορίας σε ολόκληρη την Ευρώπη, την Σκανδιναβία, την Ασία και την Αφρική.

Η εταιρεία της Disney αρχικά αποπειράθηκε να γυρίσει το παιδικό τις δεκαετίες του 1930 και 1950, αλλά απέτυχε. Την δεκαετία του 1980 αναβίωσε ξανά το πρότζεκτ της ιστορίας «Η Πεντάμορφη και το Τέρας», ως μία μη-μιούζικαλ εκδοχή της ιστορίας, τοποθετημένη τον 19ο αιώνα στην Γαλλία, την σκηνοθεσία του οποίου ανέλαβε τελικά ο Άγγλος σκηνοθέτης κινουμένων σχεδίων Ρίτσραντ Πέρντουμ σε συνεργασία με τον Αμερικανό παραγωγό ταινιών Ντον Χαν και την Λίντα Γούλβερτον στο σενάριο. Λίγους μήνες αργότερα, όμως, ο Ρίτσραντ Πέρντουμ παραιτήθηκε από το πόστο του σκηνοθέτη και εν τέλει τη σκηνοθεσία ανέλαβαν οι Κερκ Γουάις και Γκάρι Τρούσντεϊλ, οι οποίοι πραγμάτωσαν την ιστορία της «Πεντάμορφης και του Τέρατος», όπως την γνωρίζουμε σήμερα. Δεν θα μπορούσαμε να αφήσουμε εκτός αυτής της εισαγωγής τους εξαίρετους μουσικούς συνθέτες της ταινίας Χάουαρντ Άσμαν και Άλαν Μένκεν που ανέλαβαν τη μουσική σύνθεση της ταινίας.

Πηγή Εικόνας: openloading.com

Υπήρξαν και άλλες τηλεοπτικές εκδοχές της προαναφερθείσας ιστορίας πριν το 1991, αλλά καμία δεν γνώρισε την επιτυχία της ταινίας της Disney. Μία από τις πιο γνωστές είναι η γαλλογερμανική ταινία του 2014, η οποία βασίστηκε στην παραδοσιακή ιστορία της ντε Βιλεβέν, ενώ εξίσου επιτυχημένη είναι και η live action εκδοχή του παιδικού που κυκλοφόρησε το 2017. Δημιουργήθηκαν επίσης και ορισμένες διασκευές, οι οποίες διατηρώντας τον πυρήνα της ιστορίας αποτέλεσαν πιο σύγχρονες εκδοχές, όπως για παράδειγμα η ταινία “Beastly”, που πραγματεύεται την ιστορία ενός εγωπαθούς νέου στην σύγχρονη πόλη της Νέας Υόρκης, τον οποίο καταράστηκε μία μάγισσα διαστρεβλώνοντας το πρόσωπο του και ο μόνος τρόπος να λυθεί η κατάρα είναι να βρεθεί μία κοπέλα η οποία θα καταφέρει να τον αγαπήσει για τον χαρακτήρα του ή και η σειρά του 2012-2016, που αφορά την ιστορία αγάπης ανάμεσα σε ένα μισθοφόρο τον οποίο ένας μυστικός κυβερνητικός οργανισμός τον μετέτρεψε σε τέρας και μία πανέμορφη ντεντέκτιβ.

Πηγή Εικόνας: flix.gr

Θεωρώ απαραίτητο, προτού κλείσει το άρθρο, να αναφερθώ στο ηθικό δίδαγμα αυτού του τόσο πολυαγαπημένου παραμυθιού. Σε όλες τις διασκευές της αρχικής ιστορίας είτε πρόκειται για λογοτεχνικό έργο είτε για τηλεοπτική σειρά είτε για ταινία, παρόλες τις διαφορές που παρουσιάζουν τόσο στην πλοκή όσο και στην χρονική περίοδο που τοποθετούνται, ενυπάρχει ένας κοινός πυρήνας και δεν είναι άλλος από την ιστορία αγάπης ανάμεσα σε έναν άνδρα με αποκρουστική εμφάνιση και μία πανέμορφη γυναίκα. Ή αν το μελετήσουμε βαθύτερα η ιστορία αυτή προάγει την ιδέα πως ένα άτομο που χαρακτηρίζεται από εσωτερική καλλιέργεια, καλοσύνη, ευγένεια, αβρότητα και αγαθές προθέσεις, ο οποίος μπορεί όχι μόνο να σε γοητεύσει άλλα και να σε κάνει να τον αγαπήσεις βαθιά. Και αυτό είναι κάτι που το βιώνουμε συχνά με τους ανθρώπους γύρω μας.

Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως η συγκεκριμένη ιστορία γνώρισε τόσες πολλές διασκευές, καθώς προάγει ένα τόσο διαχρονικό και βαθυστόχαστο μήνυμα που δεν μπορεί παρά να συγκινήσει τον οποιονδήποτε ακόμη και τον πιο κυνικό.

Πηγή Εικόνας: houseofgeekery.com

Ανάγοντας το στις μέρες που προωθείται ή ακόμη και επιβάλλεται μία διαδικτυακή «κοινωνία» της αυτοπροβολής, της υποτιθέμενης «αυτοαγάπης», της εγωπάθειας και της γρήγορης ικανοποίησης, η ιδέα του παραμυθιού φαντάζει ανόητος συναισθηματισμός ή και αχρείαστος ρομαντισμός. Τα ρητά «τα υλικά αγαθά δεν φέρνουν την ευτυχία» ή «η εξωτερική εμφάνιση δεν είναι το πάν» παρότι αντηχούν κλισέ είναι πιο επίκαιρα και πιο αναγκαία από ποτέ και μας τα διδάσκει με τον πιο υπέροχο τρόπο αυτή η εξαιρετική ιστορία αγάπης την οποία έφερε στα σπίτια μας και συνεχίζει να φέρνει η Disney. Τέλος, ακόμη και οι πρόγονοι μας που ήταν λάτρεις του ωραίου σε όλες τις πτυχές της ζωής θεωρούσαν μεγάλο προσόν και πρέσβευαν την έννοια του «καλοκάγαθου» άνδρα, δηλαδή αυτού που είχε ωραίο και αρμονικό σώμα και παράλληλα πνευματική και ψυχική καλλιέργεια.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ

  • Η Πεντάμορφη και το Τέρας – Η αληθινή ιστορία, YouTube.com, διαθέσιμο εδώ.
  • The women behind Beauty and the Beast, europeana.eu, διαθέσιμο εδώ.
  • Η αληθινή ιστορία αγάπης πίσω από το παραμύθι η Πεντάμορφη και το Τέρας. Τον αποκαλούσαν “άνθρωπο του δάσους” και έπασχε από υπερτρίχωση. Παντρεύτηκε την όμορφη Κατερίνα και απέκτησαν 7 παιδιά!, mixanitouxronou.com.cy, διαθέσιμο εδώ.
  • Η Πεντάμορφη και το Τέρας (ταινία, 1991), wikipedia.org, διαθέσιμο εδώ.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ζαφειρία Πολυχρονιάδου
Ζαφειρία Πολυχρονιάδου
Είναι τριτοετής φοιτήτρια του Τμήματος Φιλολογίας του ΑΠΘ. Μεγάλωσε στη Δράμα, αλλά η οικογένειά της έλκει την καταγωγή της από τη Μικρά Ασία. Λατρεύει την γραφή, το φαντασιακό, τον κοινωνικό σχολιασμό, τα ταξίδια και το φαγητό. Στον ελεύθερο της χρόνο επιλέγει την παρακολούθηση ταινιών φαντασίας, περιπέτειας και μυστηρίου, την ανάγνωση βιβλίων, αλλά και την ερασιτεχνική συγγραφή δοκιμίων. Γνωρίζει πολύ καλά αγγλικά και προσδοκεί να μάθει ισπανικά και γαλλικά.