0.7 C
Athens
Δευτέρα, 24 Ιανουαρίου, 2022
ΑρχικήΚοινωνίαΤο ξεκίνημα των σχολείων: Ανοίγοντας τον ασκό του Αιόλου (?)

Το ξεκίνημα των σχολείων: Ανοίγοντας τον ασκό του Αιόλου (?)


Της Κατερίνας Κάκου,

Εν μέσω πανδημίας, διανύοντας το δεύτερο μεγάλο πανελλήνιο εγκλεισμό ύστερα από αυτόν του Μαρτίου, μετά από το -κατά πολλούς αμφισβητούμενο- άνοιγμα των εμπορικών καταστημάτων, ήρθε η σειρά για το σταδιακό άνοιγμα των σχολείων. Έπειτα από μια μαραθώνια συνεδρίαση, το υπουργείο Παιδείας υιοθέτησε την εισήγηση της επιτροπής των ειδικών για άνοιγμα των νηπιαγωγείων και των δημοτικών τη Δευτέρα, 11 Ιανουαρίου, όπως κι έγινε. Σειρά είχαν τα γυμνάσια και τα λύκεια κατά φθίνουσα προτεραιότητα, όπου σχετική απόφαση για το άνοιγμα τους λήφθηκε πριν 4 μέρες, η οποία μάλιστα τόνιζε ως οριστική ημερομηνία τη 1 του Φλεβάρη.

Πηγή εικόνας: eleftherostypos.gr

Τον τρόπο με τον οποίο θα ανοίξουν τα σχολεία τη Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου, ανέλυσε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, πριν λίγες ημέρες. Έτσι, η επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων αποφασίστηκε με βάση τα επιδημιολογικά στοιχεία και θα γίνει με μέτρα που έχουν υποδείξει οι ειδήμονες για να περιοριστεί η διασπορά του κορωνοϊού. Όπως τόνισε, τα γυμνάσια θα λειτουργήσουν κανονικά, ενώ τα λύκεια που βρίσκονται σε «κόκκινες» περιοχές, θα συνεχίσουν με τηλεκπαίδευση. «Τα παιδιά στα λύκεια έχουν πιο έντονη επαφή μεταξύ τους. Παρακαλώ εκπαιδευτικούς και μαθητές άνω τον 16 να κάνουν αίτηση για τεστ», είπε χαρακτηριστικά. Η υπουργός ανέφερε, ότι ο δείκτης θετικότητας των τμημάτων που βρίσκονται σε αναστολή λόγω κρουσμάτων κορονοϊού είναι στο 0,3 %, ενώ υπογράμμισε ότι έχουν γίνει προσλήψεις ψυχολόγων για να βοηθηθεί η εκπαιδευτική κοινότητα. Παράλληλα, έχει μειωθεί η ύλη για τις πανελλαδικές εξετάσεις, ενώ επισήμανε πως οι σημερινές συνθήκες επιτρέπουν το σταδιακό άνοιγμα των σχολείων, με πρώτο βήμα τα νηπιαγωγεία και δημοτικά που ήδη λειτουργούν δια ζώσης και ύστερα τα γυμνάσια και λύκεια, «δεδομένων και των ιδιαίτερων κοινωνικών και ψυχοσυναισθηματικών αναγκών των μικρών μας μαθητών». «Θέλουμε ανοιχτά σχολεία, θέλουμε τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς μας στις αίθουσες. Η πανδημία είναι ακόμη εδώ και η δυνατότητα να ανοίξουμε και να διατηρήσουμε τα σχολεία μας ανοιχτά θα αποτελέσει συλλογική επιτυχία», κατέληξε η υπουργός.

Ο διάλογος είναι έντονος, τα υπέρ και τα κατά πολλά, ενώ το φλέγον αυτό ζήτημα αποτελεί το επίκεντρο κάθε δημόσιας (και μη) συζήτησης. Είναι γεγονός, ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί ένα ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο -όχι απαραίτητα αποτελεσματικό- για τη διατήρηση της μαθησιακής διαδικασίας και την κάλυψη της ύλης των μαθημάτων κατά τη διάρκεια της αναστολής της διά ζώσης λειτουργίας των σχολείων. Εκπαιδευτικοί και μαθητές το έχουν αξιοποιήσει ως επί το πλείστον σε ικανοποιητικό βαθμό, έχοντας επιδείξει αξιοσημείωτη προσαρμοστικότητα και έχουν κατορθώσει να συνεχιστεί όσο πιο απρόσκοπτα γίνεται η εκπαιδευτική διαδικασία. Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός, ότι με την εξ αποστάσεως λειτουργία των σχολικών ιδρυμάτων, η εξάπλωση του ιού ελαττώνεται σημαντικά, καθώς η κατά γράμμα τήρηση των υγειονομικών μέτρων από τους μικρούς μαθητές είναι επίτευγμα μάλλον ακατόρθωτο, στο βαθμό τουλάχιστον που απαιτείται για την αποφυγή της συλλογικής μεταδόσεως του Covid-19. Το άνοιγμα των σχολείων, λοιπόν, σύμφωνα με τα παραπάνω, συνεπάγεται περαιτέρω αύξηση των κρουσμάτων, η οποία θα καταλήξει ανεξέλεγκτη.

Πηγή εικόνας: iefimerida.gr

Γρίφος για δυνατούς λύτες εξακολουθεί να είναι η άρση των περιοριστικών μέτρων για τον κορωνοϊό πόσο μάλλον το άνοιγμα των σχολείων, με ειδικούς -και όχι- μόνο να διχάζονται. Θα μπορούσε κανείς να συμπεράνει, ότι η αναλογία (υπέρ-κατά) σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα είναι 50-50. Σε αυτό, όμως, που όλοι (και οι μεν και οι δε μπορούν να συμφωνήσουν) είναι στα αξέχαστα και αναντικατάστατα σχολικά χρόνια, τα οποία συνοδεύονται με πληθώρα αναμνήσεων στα σχολικά έδρανα. Κανένας υπολογιστής και καμία ηλεκτρονική τάξη δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη δια ζώσης σχολική εμπειρία. Οι σχολικές στιγμές είναι, σύμφωνα και με επιστημονικές έρευνες, η πιο ξέγνοιαστη και λαμπερή ανάμνηση σε ένα μεσήλικα, ενώ παράλληλα, αποτελούν τα πιο κρίσιμα χρόνια για τη βιολογική και ψυχική διαμόρφωση των εκκολαπτόμενων ενήλικων πολιτών.

Σε κάθε περίπτωση, είναι στο χέρι των ειδικών να καθορίσουν το ξεκίνημα η μη των σχολείων δια ζώσης. Στην παρούσα φάση, οδηγούμαστε σε ένα ολικό άνοιγμα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων (πλην της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης). Προσωρινό ή οριστικό άνοιγμα; Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει με σιγουριά.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ

  • Κεραμέως: Τα παιδιά στα λύκεια έχουν πιο έντονη επαφή μεταξύ τους – Χαμηλός ο δείκτης θετικότητας στα σχολεία, in.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Ν. Κεραμέως: Tι είπε για σχολεία και φροντιστήρια – Έκκληση για τεστ σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, neakriti.gr, διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κατερίνα Κάκου
Γεννήθηκε το 2001 στην Αθήνα και σπουδάζει στο τμήμα της Νομικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μιλάει Αγγλικά και Πορτογαλικά, ενώ έχει εντρυφήσει στον μουσικό χώρο καθώς είναι αρπίστρια. Παράλληλα ασχολείται ενεργά με τον αθλητισμό και ιδιαίτερα με τις πολεμικές τέχνες. Δύο πράγματα που δεν θα μπορούσαν να λείπουν από την ζωή της είναι η λογοτεχνία και η ποίηση.