20.5 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΠες «ΝΑΙ» στο Erasmus

Πες «ΝΑΙ» στο Erasmus


Της Νικολέτας Ζιώγα,

Το Erasmus θεωρείται από τα δημοφιλέστερα προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών που προσφέρεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και παρέχει τη δυνατότητα σε εγγεγραμμένους σε Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης φοιτητές/τριες να μεταβούν για σπουδές σε συνεργαζόμενο πανεπιστημιακό Ίδρυμα του εξωτερικού, εξασφαλίζοντας πλήρη αναγνώριση καθ’ όλη τη διάρκεια φοίτησης τους στο εξωτερικό. Η διάρκεια κινητικότητας των σπουδαστών κυμαίνεται από 3-12 μήνες, ενώ παράλληλα, οι φοιτητές λαμβάνουν ένα ποσό (το οποίο φυσικά ποικίλλει ανά χώρα υποδοχής), ως μηνιαία επιχορήγηση. Η ονομασία του προγράμματος προέρχεται από τον Ολλανδό φιλόσοφο Έρασμο, ο οποίος έζησε σε πολλά μέρη στην Ευρώπη με σκοπό να διευρύνει το γνωστικό του πεδίο στο μέγιστο δυνατό. Το ίδιο λοιπόν, καλούνται να κάνουν μέσες άκρες και όσοι αποφασίζουν να συμμετάσχουν στο εν λόγω πρόγραμμα. Τι προσφέρει όμως πραγματικά το Erasmus και γιατί αξίζει να συμμετάσχει κανείς;

Ενδεχομένως να ακουστεί κοινότοπο και τετριμμένο το «αποκτάς νέες εμπειρίες, έρχεσαι σε επαφή με διαφορετικές κουλτούρες και ανθρώπους» μα είναι η πάσα αλήθεια. Η διαμονή σε μια χώρα του εξωτερικού στα πλαίσια ενός προγράμματος ανταλλαγής αδιαμφησβήτητα διευρύνει τους ορίζοντες του φοιτητή, αφού συνδυάζει τόσο την ακαδημαϊκή εξέλιξη όσο και τον εναλλακτικό τουρισμό. Εμπειρίες, όπως η συγκατοίκηση, ο απογαλακτισμός από την οικογενειακή εστία, η φοίτηση σε ξένα πανεπιστημιακά ιδρύματα, τα οποία ως γνωστόν είναι πλήρως οργανωμένα και στελεχωμένα από ακαδημαϊκούς που αντιμετωπίζουν τον φοιτητή ως αυριανό επαγγελματία και όχι ως σπουδαστή, αποτελούν πρωτόγνωρες εμπειρίες για το μεγαλύτερο μέρος των φοιτητών, οι οποίες επιδρούν καταλυτικά στη διαμόρφωση του χαρακτήρα του.

Πιο συγκεκριμένα, η ενσωμάτωση σε μια ξένη πανεπιστημιακή κοινότητα δίνει τη δυνατότητα γνωριμίας στο φοιτητή με ένα εξ ολοκλήρου νέο, ευρωπαϊκών προδιαγραφών εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο ενδέχεται να προσφέρει μαθήματα αλλά και πρακτική άσκηση σε οργανισμούς και δομές που ίσως να μην υφίστανται στην γενέτειρα χώρα του. Επίσης, είναι πολύ πιθανό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των ξένων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων να περιλαμβάνει και μέσα μάθησης τα οποία δεν προσφέρονται από το ελληνικό πανεπιστήμιο, αναβαθμίζοντας έτσι περαιτέρω την εκπαιδευτική διαδικασία. Οι κοινωνικές ακόμη διασυνδέσεις που αναπτύσσονται στα πλαίσια της παραμονής του φοιτητή στο εξωτερικό αποτελούν ένα ακόμη ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Έχοντας πάντα κατά νου το επαγγελματικό μέλλον, η δημιουργία κοινωνικών σχέσεων συνιστά μια ευκαιρία για μελλοντικές επαγγελματικές συνεργασίες, οι οποίες μεγιστοποιούν τις προοπτικές σταδιοδρομίας των φοιτητών και φυσικά τις πιθανότητες εργοδότησης.

Η συμμετοχή σε ένα πρόγραμμα Erasmus σίγουρα αποτελεί μια δυνατή προσθήκη στο βιογραφικό σημείωμα του κάθε φοιτητή, αλλά δεν περιορίζεται μόνο σ’ αυτό. Δίνει ακόμη τη δυνατότητα στον σπουδαστή να ταξιδέψει σε άλλες πόλεις της ίδιας χώρας ή ακόμη και σε γειτονικά κράτη. Η φοιτητική κοινότητα ή αλλιώς ESN (Erasmus Student Network) που τον υποδέχεται κατά την άφιξη του, διαδραματίζει και τον ρόλο του διοργανωτή εκδρομών (αλλά και events, party, εθελοντικών προγραμμάτων), οι οποίες είναι ως επί το πλείστον προσαρμοσμένες στις οικονομικές δυνατότητες των φοιτητών… εν ολίγοις τα κόμιστρα είναι αρκετά φθηνά. Δεν πρόκειται δηλαδή για ένα μόνο ταξίδι, αλλά για ένα σύνολο επί μέρους εξορμήσεων και εκδρομών που μαθαίνουν στο νέο να τολμά, να μοιράζεται, να μη φοβάται, να δέχεται το διαφορετικό, να συναναστρέφεται με ντόπιους.

Πέραν όμως των επαγγελματικών προοπτικών, των ταξιδιωτικών ευκαιριών, των ξέφρενων parties, των γνωριμιών με ανθρώπους από όλα τα γεωγραφικά μήκη και πλάτη, το πολυτιμότερο όφελος που αποκομίζει ο εκάστοτε φοιτητής που συμμετέχει στο πρόγραμμα Erasmus είναι η ταυτόχρονη ανακάλυψη τόσο της νέας χώρας όσο και μιας καλύτερης έκδοσης του ίδιου του εαυτού. Όσοι τόλμησαν να το βιώσουν ουδέποτε το μετάνιωσαν, αφού γύρισαν πίσω στην χώρα τους με μια βαλίτσα γεμάτη όνειρα, στιγμές και αναμνήσεις που θα τους συντροφεύουν παντοτινά και θα τις αναπολούν με πολλή νοσταλγία.


 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Νικολέτα Ζιώγα
Νικολέτα Ζιώγα
Γεννήθηκε το 2001 στην Αθήνα και είναι προπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος Επικοινωνίας και Μ.Μ.Ε του ΕΚΠΑ. Το 2018 συμμετείχε σε μαθητικούς αγώνες επιχειρηματολογίας-αντιλογίας. Μιλάει τέσσερις γλώσσες, λατρεύει τα ταξίδια και είναι υποστηρίκτρια της αρχής: «Μη σταματάς ποτέ να μαθαίνεις».