17.5 C
Athens
Τετάρτη, 28 Οκτωβρίου, 2020
Αρχική Κοινωνία Μείον ένα ποτό, μία ζωή συν

Μείον ένα ποτό, μία ζωή συν


Της Μαρίας Μπότη,

Ένα ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό στα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα κατέχει η Ελλάδα, «κερδίζοντας» μία θέση στον πίνακα κατάταξης. Ενός πίνακα που ετησίως καταγράφει τον αριθμό των ανθρωπίνων ζωών που χάθηκαν άδικα και αναίτια στην άσφαλτο, επισημαίνοντας τους κινδύνους μη τήρησης μιας ορθής οδηγικής συμπεριφοράς. Υψηλές ταχύτητες, χρήση κινητού τηλεφώνου, παράβαση του κόκκινου σηματοδότη, κούραση, έλλειψη συγκέντρωσης και οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ είναι μερικές από τις βασικές αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων. Σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα το αλκοόλ είναι υπεύθυνο για πάνω από το 30% των θανατηφόρων τροχαίων, κυρίως τις νυχτερινές ώρες, ιδιαίτερα τα Σαββατοκύριακα και κατά την διάρκεια των εορταστικών περιόδων.

Σύμφωνα με δεδομένα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, η ηλικιακή ομάδα που δυστυχώς «χάνεται» σε μεγάλο βαθμό στα οδικά ατυχήματα είναι οι νέοι, ηλικίας 18-30 ετών. Αυτό το γεγονός φαίνεται να κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς τονίζει την ελλιπή εκπαίδευση, τόσο σχετικά με την ορθή γνώση οδήγησης, όσο και με την τήρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Η «κουλτούρα» μιας ανεύθυνης συμπεριφοράς που δεν συνυπολογίζει τα αποτελέσματα επιπόλαιων πράξεων και δεν λογαριάζει τις ανθρώπινες απώλειες, δυστυχώς εξακολουθεί να υφίσταται σε μεγάλο βαθμό. «Όσα φέρνει η ώρα, δεν τα φέρνει ο χρόνος!» λένε και όχι άδικα, αν αναλογιστεί κανείς πόσο ξαφνικά συμβαίνουν όλα. Μπορεί ο πιο ικανός οδηγός να βρίσκεται στο λάθος μέρος τη λάθος στιγμή και να έρθει αντιμέτωπος με έναν ασυνείδητο οδηγό, ο οποίος βρίσκεται σε κατάσταση μέθης, προκαλώντας ένα ατύχημα.

Όταν κρατάς ένα τιμόνι δεν είσαι υπεύθυνος μόνο για τον εαυτό σου, αλλά και για τους γύρω σου. Δεν είσαι υπεύθυνος μόνο για την προστασία σου, αλλά και για την διαφύλαξη της ακεραιότητας τόσο των οδηγών όσο και των πεζών γύρω σου. Όταν είσαι έξω με τους φίλους σου και επιλέγεις συνειδητά την κατανάλωση αλκοόλ, πέραν του ορίου, ενώ οδηγείς, πώς να θεωρηθείς υπεύθυνος οδηγός; Η αιθυλική αλκοόλη μειώνει την αντίληψη του χώρου και της ταχύτητας, οδηγώντας συχνά σε υπέρβαση του ορίου. Επιπλέον, είναι από τις βασικές αιτίες μείωσης αντανακλαστικών -μαζί με την κόπωση- καθώς δημιουργεί την εντύπωση υπερεκτιμημένων αντοχών και δυνατοτήτων, ενώ ταυτόχρονα αυξάνει σημαντικά τους χρόνους αντίδρασης απέναντι σε οποιοδήποτε συμβάν.

Μπορεί η οδική υποδομή και το οδικό περιβάλλον να μην βρίσκονται σε άριστη κατάσταση στη χώρα μας και συχνά να ευθύνονται για τα τροχαία ατυχήματα, αλλά η κατανάλωση αλκοόλ είναι ένας τομέας για τον οποίο έχουμε την απόλυτη ευθύνη. Η εκπαίδευση τόσο από την οικογένεια και το σχολείο όσο και από την εκάστοτε σχολή οδηγών στη συνέχεια κρίνεται αναγκαία για την σωστή διαμόρφωση ενός άξιου και υπεύθυνου οδηγού. Με σύνεση και υπομονή χρειάζεται να διδαχθούν στοιχειώδεις κανόνες ανάμεσα στους οποίους, η απαγόρευση οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. Είναι κρίμα να προκληθεί ατύχημα για μία λάθος απόφαση, ενώ υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις! Οι οδηγοί, και κυρίως οι νέοι, εξαιτίας της ελλιπούς επίβλεψης των γονέων τους και την επιθυμία για επίδειξη ισχύος στους συνομήλικούς τους, συχνά δρουν επιπόλαια και ανώριμα. Για ακόμα μια φορά στην χώρα μας, μπερδεύουμε την μαγκιά με την ανοησία. Ένας ευσυνείδητος νέος που δεν πίνει όταν οδηγεί, δέχεται τα «πυρά» των φίλων του για μία συμπεριφορά που δυστυχώς θεωρείται κατακριτέα και απουσιάζει από την πλειοψηφία της σημερινής νεολαίας.

Όσο και να ενισχυθούν οι έλεγχοι της αστυνομίας, δυστυχώς πάντα θα υφίστανται υπερβάσεις στα αλκοτέστ. Αλκοόλ και οδήγηση δεν συνδυάζονται και οφείλει να γίνει από όλους κατανοητό. Όσο πιο γρήγορα το αντιληφθούμε τόσο θα μειωθεί ο αριθμός των θυμάτων. Δεν μπορεί κανείς να εγγυηθεί απόλυτη ασφάλεια στους δρόμους, όμως αν ο καθένας βάλει ένα μικρό λιθαράκι ατομικής ευθύνης, τότε όλα ίσως βελτιωθούν. Ένα ποτό λιγότερο δεν στερεί την διασκέδαση. Ένα ποτό λιγότερο δεν μειώνει την όρεξη για χορό και συζήτηση με τους φίλους. Ένα ποτό λιγότερο μειώνει, όμως, τις πιθανότητες εμπλοκής σε ένα τροχαίο ατύχημα. Γιατί να ρισκάρουμε χωρίς να γνωρίζουμε τις συνέπειες; Η ζώνη ασφαλείας και το κράνος μπορούν να σώσουν ζωές ακόμα και υπό αυτές τις συνθήκες. Δεν πρέπει να το θεωρούμε ως υποχρέωση για αποφυγή προστίμων, αλλά ως μία υποχρέωση στον εαυτό μας και στους γύρω μας!


 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Η ανάπτυξη των σινοελληνικών σχέσεων υπό το ανήσυχο βλέμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Της Δανάης Λυπιρίδη, Με τον όρο «σινοελληνικές σχέσεις» χαρακτηρίζονται οι διμερείς σχέσεις μεταξύ της Κίνας και της Ελλάδας σε διπλωματικό, γεωπολιτικό, οικονομικό και πολιτιστικό επίπεδο....

Ενδοοικογενειακή βία: Ένα «αόρατο» έγκλημα

Του Κωνσταντίνου Σούζα, Τον τελευταίο καιρό, τα περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας στη χώρα μας σημειώνουν σταθερή ανοδική τροχιά. Κι ενώ η πανδημία του κορωνοϊού αναγκάζει την...

Το «ΟΧΙ» του Μεταξά ως έκφραση της θέλησης του ελληνικού λαού

Της Μαρίας Φράγκου, Στην Ευρώπη του μεσοπολέμου, επικρατεί αναβρασμός. Οι πληγές και οι καταστροφές που έφερε ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος έχουν χαραχθεί στις μνήμες των...

Πολιτική ορθότητα και πολιτική αχρωμία

Της Ειρήνης Κοτρούτσου,  Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν πως σήμερα ό,τι απέχει από το μέσο δαιμονοποιείται. Πράγματι, στις σύγχρονες κοινωνίες συχνά ασφυκτιείς και φοβάσαι...
Μαρία Μπότη
Γεννήθηκε το 1997 και είναι πτυχιούχος του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις ξένες γλώσσες και αγαπά τα ταξίδια. Τα σχέδια της για το μέλλον είναι να ασχοληθεί σε μεταπτυχιακό επίπεδο με την επικοινωνία και το marketing.