18.2 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΠρωτιές στα τροχαία ατυχήματα

Πρωτιές στα τροχαία ατυχήματα


Της Σπυριδούλας Γραμματικού,

Δεν είναι λίγες οι φορές που ακούμε στα δελτία ειδήσεων για τροχαία ατυχήματα. Τις περισσότερες φορές, τα νέα αυτά αφορούν δυστυχήματα καθώς καθημερινά χιλιάδες πολίτες ανά τον κόσμο βρίσκουν τραγικό θάνατο στην άσφαλτο.

Η Ελλάδα, δυστυχώς, βρίσκεται στις πρώτες θέσεις στους δείκτες θνησιμότητας από τροχαία ατυχήματα μεταξύ παιδιών, εφήβων και νέων.  Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η χώρας μας κατέχει την τρίτη υψηλότερη θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη. Η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) ανακοινώνει μερικά προσωρινά στοιχεία για τα «Οδικά Τροχαία Ατυχήματα», για τον μήνα Ιανουάριο 2020. Ειδικότερα, τα τροχαία ατυχήματα που συνέβησαν σε ολόκληρη τη χώρα και προκάλεσαν τον θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων, αυξήθηκαν κατά 16,6% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019 (788 τον Ιανουάριο του 2020, έναντι 676 τον Ιανουάριο του 2019).

Πιθανές αιτίες τροχαίων ατυχημάτων

Αμέτρητες είναι πλέον οι ημερίδες, τα συνέδρια και οι διάφορες εκδηλώσεις που επικεντρώνονται στην εκπαίδευση των οδηγών με σκοπό τη μείωση των ατυχημάτων. Απόρροια αυτών των προσπαθειών αποτελούν ο καθορισμός των αιτίων που ευθύνονται για το μεγάλο αυτό ποσοστό:

  • Χαμηλό επίπεδο Παιδείας Οδικής Ασφάλειας: οι Έλληνες συγκριτικά με άλλους Ευρωπαίους πολίτες δεν είναι σωστά καταρτισμένοι σε θέματα Κ.Ο.Κ.
  • Δεν εφαρμόζεται ο Στρατηγικός Σχεδιασμός για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας: Δεν έχει δοθεί προτεραιότητα στην αντιμετώπιση των οδικών ατυχημάτων από την πολιτεία και την κοινωνία, ανάλογη με τις σοβαρές απώλειες σε νεκρούς και τραυματίες.
  • Αποτυχία στην ουσιαστική ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών: Τα ΜΜΕ εκτός από τον ενημερωτικό, οφείλουν να επιτελέσουν και έναν εκπαιδευτικό ρόλο ενισχύοντας την πληροφόρηση των πολιτών για θέματα ασφαλούς οδήγησης. Δυστυχώς αποτυγχάνουν.
  • Ανευθυνότητα: Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας, η «κουλτούρα της ανευθυνότητας» οδήγησε στον θάνατο εκατοντάδες ανθρώπους με βασικότερη αιτία την κακή οδηγική συμπεριφορά, δηλαδή μέθη, χρήση κινητού και λοιπά.

Κοινωνικές συνέπειες

Τα τροχαία ατυχήματα, πέρα από τον θάνατο, επιφέρουν και στην κοινωνία ποικίλες συνέπειες. Σε μια περίοδο που η Ελλάδα αντιμετωπίζει το ζενίθ μιας οικονομικής, κοινωνικής και υγειονομικής κρίσης, το πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων προκαλεί σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις, όπως αναφέρει το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, στην έρευνά του για το έτος 2019. Τα έξοδα αυτά σε συνδυασμό με το κόστος αποκατάστασης των ζημιών δημιουργεί σημαντική επιβάρυνση στην ελληνική οικονομία.

Tι μπορεί να αλλάξει;

Μέσω της συλλογικής προσπάθειας και της συστηματικής συνεργασίας, το ποσοστό των τροχαίων ατυχημάτων στη χώρα είναι δυνατόν να μειωθεί. Ειδικότερα, η Πολιτεία, με τη θέσπιση αυστηρότερων νόμων και σκληρότερων ποινών, μπορεί να μειώσει τον αριθμό των παραβιάσεων. Επίσης, η αύξηση της αστυνόμευσης στους δρόμους τόσο επαρχιακών περιοχών, όσο και διεθνών οδών, θα επιφέρει αποτελέσματα. Το βασικότερο, ωστόσο, είναι οι ίδιοι οι πολίτες να συνειδητοποιήσουν πως η προσεκτική οδήγηση δεν εφαρμόζεται για την αποφυγή χρηματικών ποινών, αλλά για την προστασία της ζωής μας αλλά και των γύρω μας.


 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Σπυριδούλα Γραμματικού
Σπυριδούλα Γραμματικού
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 2001 όπου και μεγάλωσε. Είναι πρωτοετής φοιτητής του τμήματος Επικοινωνίας & Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μιλάει Αγγλικά και Γαλλικά. Λατρεύει τις φωτογραφίες και τα ταξίδια, για τα οποία γράφει στο OffLine Post.