16.1 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΝτράζεν Πέτροβιτς: Η προσωποποίηση του Ευρωπαϊκού Μπάσκετ

Ντράζεν Πέτροβιτς: Η προσωποποίηση του Ευρωπαϊκού Μπάσκετ


Της Ελευθερίας Κωνστάντιου, 

Αν ο Ντράζεν Πέτροβιτς ήταν συνθέτης, δε θα μπορούσε να είναι άλλος από τον Μότσαρτ σύμφωνα με το προσωνύμιο που του απέδωσεο ο Ιταλός δημοσιογράφος Ενρίκο Καμπάνα, καθώς ως μπασκετμπολίστας κατάφερε να γίνει το συνώνυμο του Ευρωπαϊκού μπάσκετ. Τα επιτεύγματά του είναι αδύνατον να ξεχαστούν ακόμα και σήμερα, 27 χρόνια μετά τον απροσδόκητο χαμό του. Δεν είναι τυχαίο ότι όποιος νέος φέρελπις Ευρωπαίος καλαθοσφαιριστής εμφανιστεί, σίγουρα οι φίλαθλοι θα τον συγκρίνουν με τον αγαπημένο τους Ντράζεν. Ο πιο ολοκληρωμένος παίκτης μπάσκετ που είδε η Γηραιά Ήπειρος και ο λόγος που σήμερα δεκάδες Ευρωπαίοι επαγγελματίες του μπάσκετ δοκιμάζουν την τύχη τους στην άλλη όχθη του Ατλαντικού.

Το ημερολόγιο γράφει 22 Οκτωβρίου του 1964 όταν ο Ντράζεν γεννιέται στο Σιμπένικ της τότε Γιουγκοσλαβίας, σημερινής Κροατίας. Στην πόλη αυτή, ο μικρός Ντράζεν πιάνει για πρώτη φορά την πορτοκαλί μπάλα στα χέρια του σε ηλικία 9 ετών. Στα μυστικά του αθλήματος τον μυεί ο  μεγαλύτερος αδερφός του Αλεξάντερ. Στα 13 του γράφεται στην τοπική παιδική ομάδα KK Šibenka Šibenik και αρχίζει να δείχνει το ταλέντο του φορτώνοντας τα καλάθια των αντιπάλων. Μόλις στα 15 του γίνεται ο ηγέτης της ομάδας του, οδηγώντας τη Σιμπένκα σε δύο συνεχόμενους τελικούς (1982, 1983) του κυπέλλου Κόρατς, χωρίς ωστόσο να καταφέρει να κερδίσει κανέναν.

Το 1984 ο Πέτροβιτς παίρνει μεταγραφή για την Τσιμπόνα. Από την πρώτη του ακόμη χρονιά κατάφερε να βοηθήσει την ομάδα του κατακτώντας πρωτάθλημα, κύπελλο και Κύπελλο Πρωταθλητριών με αντίπαλο την Ρεάλ Μαδρίτης. Την επόμενη χρονιά επιτυγχάνει και επαναλαμβάνει τον θρίαμβο της κατάκτησης του Κυπέλλου Πρωταθλητριών, αυτήν τη φορά με αντίπαλο την Ζαλγκίρις Κάουνας. Στην ηλικία των 23 κατακτά και το Κύπελλο Κυπελλούχων απέναντι στη Σκαβολίνι Πεσάρο, βάζοντας 28 πόντους. Έτσι, το καλοκαίρι του 1988 φεύγει  από την πατρίδα του για να μεταβεί για μια χρονιά στη Ρεάλ Μαδρίτης κι από εκεί στον μαγικό κόσμο του ΝΒΑ.

Ο πρώτος σταθμός του «Μότσαρτ» στο ΝΒΑ είναι το Πόρτλαντ. Τα πράγματα εκεί, όμως, δεν πάνε όπως θα ήθελε ο σπουδαίος μπασκετμπολίστας. Ενώ στην Ευρώπη ήταν ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης σε όποια ομάδα αγωνίστηκε, στο ΝΒΑ παίζει για λίγα λεπτά και συνήθως όταν το αποτέλεσμα έχει ήδη κριθεί. Το 1991 απογοητευμένος φεύγει από το Πόρτλαντ για να φορέσει τη φανέλα των τότε Νιου Τζέρσει Νετς. Εκεί καταφέρνει ό,τι δεν κατάφερε στους Μπλέιζερς και το Πόρτλαντ, ξεδιπλώνοντας όλες τις πτυχές που τον έκαναν γνωστό στην Ευρώπη. Οι Αμερικανοί θεατές μένουν έκθαμβοι από τον τρόπο που παίζει και τον αναγάγουν σε έναν από τους σταρ της εποχής.

Ένα από τα μεγαλύτερα κεφάλαια της καριέρας του Πέτροβιτς είναι η παρουσία του στην Εθνική ομάδα, αρχικά, της τότε Γιουγκοσλαβίας και, μετά τον πόλεμο της διάλυσης της Γιουγκοσλαβίας, με την Εθνική της Κροατίας. Με την Εθνική Γιουγκοσλαβίας κατάφερε να κερδίσει σχεδόν τα πάντα! Κατέκτησε δύο ασημένια κι ένα χάλκινο Ολυμπιακό μετάλλιο, ένα χρυσό κι ένα χάλκινο στα Μουντομπάσκετ που πήρε μέρος, ενώ κατέκτησε ένα Ευρωμπάσκετ κι ακόμα ένα χάλκινο μετάλλιο εκεί. Τα παραπάνω ήταν αρκετά ώστε ο Πέτροβιτς να αναδειχθεί ως ο καλύτερος Ευρωπαίος παίκτης δύο φορές, ενώ το 1985 του απονέμεται χρυσό παράσημο ως ο καλύτερος αθλητής στη Γιουγκοσλαβία. Μια ζωή ονειρική γεμάτη επιτυχίες και απόλυτη καταξίωση.

Το νήμα της ζωής του κόβεται άδοξα στις 7 Ιουνίου του 1993 σε γερμανικό αυτοκινητόδρομο. Ο Ντράζεν είχε μεταβεί στη Γερμανία όπου η Εθνική Κροατίας έπαιζε σε προκριματικά του Ευρωμπάσκετ με αυτήν της Πολωνίας. Μετά τον αγώνα, κατά την παραμονή του στο γερμανικό αεροδρόμιο, ενημερώνει τους συμπαίκτες του πως δε θέλει να μπει σε αεροπλάνο, το οποίο ως γνωστόν φοβόταν, και πως θα μεταβεί στην Κροατία με την αρραβωνιαστικιά του Κλάρα Ζάλαντζι και μια φίλη τους οδικώς. Το απόγευμα ήταν βροχερό και ο δρόμος ιδιαίτερα ολισθηρός. Ο οδηγός ενός διερχόμενου φορτηγού χάνει τον έλεγχο, η Ζάλαντζι που οδηγούσε δεν κατάφερε να το αποφύγει με αποτέλεσμα εκείνη και η φίλη της να τραυματιστούν σοβαρά, ενώ ο Ντράζεν, που κοιμόταν στο κάθισμα του συνοδηγού και δε φορούσε ζώνη, να καταλήξει. Η ώρα έδειχνε 17:20 όταν το άστρο του Ευρωπαϊκού μπάσκετ έδυε.

Σήμερα μπορεί κανείς να αντλήσει περισσότερες πληροφορίες για το ποιος ακριβώς ήταν ο Ντράζεν Πέτροβιτς μέσω της βιογραφίας του με τίτλο «Drazen Requiem», που έγραψε ο δημοσιογράφος Spehr Todd.

Επιπλέον, στη μνήμη του η οικογένειά του, το 2006, δημιούργησε μουσείο στην πόλη του Ζάγκρεμπ. Ιδιαιτέρως συγκινητικό και αποκαλυπτικό για τον άνθρωπο Ντράζεν είναι και το ντοκιμαντέρ «Once Brother» του ESPN, στο οποίο μιλάει τόσο ο φίλος του Βλάντε Ντίβατς, όσο και άλλοι συμπαίκτες του.

O Ντράζεν Πέτροβιτς ήταν, είναι και θα είναι ο μεγαλύτερος παίκτης που έβγαλε το ευρωπαϊκό μπάσκετ. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως από το 2002 είναι μέλος του Basket Hall of Fame του ΝΒΑ κι από το 2007 και του Hall of Fame της FIBA. Ο Μάικλ Τζόρνταν μετά τον θάνατο του Ντράζεν είπε: «Ήταν ο μόνος παίκτης που με κοίταγε στα μάτια χωρίς να φοβάται», ενώ ο Ντιέγκο Μαραντόνα, μετά από επίσκεψή του στον τάφο του, δήλωσε: «Μη λυπάστε για τον θάνατό του. Είναι φαινόμενο και θα ζει για πάντα». Ένας πραγματικός θρύλος που δύσκολα μπορεί να περάσει στη λήθη, ακόμα κι αν πέρασαν 27 χρόνια από τον αναπάντεχο χαμό του.


Ελευθερία Κωνστάντιου

Γεννήθηκε στη Λήμνο. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια του ΠΜΣ «Νεοελληνική Φιλολογία: Ερμηνεία, Κριτική και Κειμενικές Σπουδές», του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στη μεταπολεμική ποίηση, τη γενιά του '70 και τη σύγχρονη ποιητική παραγωγή

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ελευθερία Κωνστάντιου
Ελευθερία Κωνστάντιου
Γεννήθηκε στη Λήμνο. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια του ΠΜΣ «Νεοελληνική Φιλολογία: Ερμηνεία, Κριτική και Κειμενικές Σπουδές», του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στη μεταπολεμική ποίηση, τη γενιά του '70 και τη σύγχρονη ποιητική παραγωγή.