20.5 C
Athens
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηTo digital marketing στην πολιτική και τα social media της κυβέρνησης

To digital marketing στην πολιτική και τα social media της κυβέρνησης


της Μαριλίνας Γερασίμου,

Ανεξαρτήτως πολιτικού φρονήματος και εφόσον κάποιος θέλει να θεωρείται αντικειμενικός κριτής της εγχώριας πολιτικής σκηνής, οφείλει να αναγνωρίσει στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας την εξαιρετική σχέση με τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και τον αποτελεσματικό τρόπο που αυτά χρησιμοποιούνται. Οι επίσημοι λογαριασμοί του Πρωθυπουργού στο Facebook, Twitter και Instagram, αποτελούν για τους πολίτες μια έγκυρη, άμεση και προσιτή πηγή πληροφόρησης σχετικά με τα πολιτικά τεκταινόμενα και τις επόμενες κινήσεις της κυβέρνησης. 

Γενικά το διαδίκτυο έχει δημιουργήσει διαύλους επικοινωνίας που διαδραματίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στη διακίνηση των πληροφοριών, καθώς ενισχύουν την πρόσβαση σε πληροφορίες από όλο τον κόσμο, ενώ ειδικά τα social media δεν περιορίζονται στην απλή μετάδοση του μηνύματος, αλλά αποτελούν δείκτη της δυναμικής και του πολιτικού παλμού των χρηστών-εκλογέων, εξετάζοντας τις προτιμήσεις, τα σχόλιά τους. Ακόμα, μέσα από τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, οι πολιτικές διαδικασίες, οι διαμάχες, οι συζητήσεις και οι πολιτικές συναντήσεις αποκτούν ένα πιο οικείο ύφος. 

Οι πλατφόρμες επικοινωνίας μπορούν να αποτελέσουν ένα εξαιρετικό εργαλείο πειθούς, καθώς δύνανται να συνεισφέρουν στην ολοκλήρωση της διαμόρφωσης μια γνώμης, χάρη στην αφθονία ιδεών, πληροφοριών και σκέψεων. Η νεότερες γενιές φαίνεται να ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο για την πολιτική, είτε σε επίπεδο συζήτησης, είτε κατέχοντας πιο ενεργό ρόλο, λόγω της αυξημένης ροής των πολιτικών ειδήσεων που δημοσιεύονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. 

Αυτό είχε σπουδαίο ρόλο στη στροφή των πολιτικών προς αυτά, γεγονός που για την Ελλάδα αποτελεί πρόσφατη εξέλιξη σχετικά με χώρες όπως οι ΗΠΑ. Ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες, ήδη από τις εκλογές του 2008 και σταδιακά και στην Ευρώπη τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν εδραιωθεί ως εργαλεία στις πολιτικές διαδικασίες, οι Έλληνες πολιτικοί φαίνεται να κρατούν μια αρκετά συντηρητική στάση απέναντι σε αυτά, κάνοντας, όμως, σταδιακά σημαντικά βήματα προς την αξιοποίησή τους. Έρευνα της ελληνικής εταιρείας About People το 2018 έδειξε πως η πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτικών διαθέτουν ένα λογαριασμό στο Facebook (85,7%), ακολουθεί το Twitter (με συμμετοχή 69%), ενώ μόνο το 26,7% διαθέτει λογαριασμό στο Instagram. Φυσικά αυτά τα δεδομένα δεν μας φανερώνουν εάν οι λογαριασμοί αυτοί είναι ενεργοί ή όχι, σε ποιο βαθμό και με τι περιεχόμενο. Αύξηση των ποσοστών αυτών παρουσιάστηκε γενικώς ανάμεσα στους υποψηφίους διαφόρων κομμάτων με την προοπτική των εκλογών του Ιουλίου του 2019.

Φαίνεται όμως πως τα οφέλη του διαδικτύου και των social media σε πολιτικό επίπεδο, αξιοποιούνται από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, η οποία πλέον καθιέρωσε τη χρήση τους και την ενέταξε στην καθημερινότητα του τρόπου διακυβέρνησης. Οι επίσημοι λογαριασμοί του Πρωθυπουργού στο Facebook, στο Twitter και στο Instagram μετρούν πάνω από 200 χιλιάδες ακολούθους, ενώ ανανεώνονται καθημερινά, αναρτώντας όλες τις κινήσεις και τις συναντήσεις του.

Ο άνθρωπος πίσω από τη λειτουργία των social media του κυβερνώντος κόμματος είναι ο Νίκος Ρωμανός, ο οποίος πλέον είναι ο Διευθυντής του Γραφείου Τύπου της Νέας Δημοκρατίας. Πτυχιούχος Ψυχολογίας και έχοντας εργαστεί σε καίριες θέσεις, κυρίως στον τομέα του marketing, έχει ασχοληθεί ουσιαστικά με τα social media, τα οποία ήταν και το βασικό αντικείμενο της ενασχόλησής του κατά τα πρώτα του βήματα στο κόμμα. Μέσα από τους λογαριασμούς αυτούς οι πολίτες-χρήστες παρακολουθούν την οργάνωση και τη δράση της κυβέρνησης με τρόπο που προσφέρει αμεσότητα και ταχύτητα με σημαντική διαφορά από αυτή των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης. 

Διαφορετικές πλατφόρμες χρησιμοποιούνται για να επιτύχουν διαφορετικούς σκοπούς. Για παράδειγμα, οι λογαριασμοί στο Twitter και στο Facebook χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο προκειμένου να δημοσιευθούν σύντομες δηλώσεις του Πρωθυπουργού σε φλέγοντα ζητήματα, όπου κρίνεται πως η ενημέρωση του λαού πρέπει να είναι άμεση και να πραγματοποιείται απευθείας από τον ίδιο, καθώς αναπόφευκτα οι προσωπικοί λογαριασμοί στα μέσα αυτά δημιουργούν την αίσθηση πως ο Πρωθυπουργός βρίσκεται σε απευθείας επαφή με το λαό. Ο λογαριασμός του Instagram από την άλλη, είναι ένας τρόπος να μένουν οι πολίτες ενήμεροι για την καθημερινότητα του πρωθυπουργού και να αποκτούν μια πιο οικεία εικόνα για τον ίδιο και την προσωπικότητα του, εν αντιθέσει με το απρόσιτο προφίλ που διατηρούνταν μέχρι πρόσφατα στα πολιτικά πρόσωπα γενικότερα. Παράλληλα, η πλατφόρμα χρησιμοποιείται συχνά για την ενημέρωση των πολιτών σχετικά με δράσεις που αναλαμβάνει να εκπονήσει η κυβέρνηση, στις οποίες οι πολίτες μπορούν να συμμετάσχουν. 

Τη δεδομένη στιγμή, εν μέσω της κρίσης του ιού COVID-19, η χρήση των social media θα ήταν εκ των πραγμάτων επιβεβλημένη και ο αποτελεσματικός τρόπος με τον οποίο τα διαχειρίζεται η κυβέρνηση είναι πιο φανερός από ποτέ. Όλα τα διαγγέλματα του πρωθυπουργού είναι διαθέσιμα, ώστε να μπορούν οι πολίτες να τα παρακολουθούν στους επίσημους λογαριασμούς σε Instagram και Youtube, ενώ όλες οι ανακοινώσεις για νέα στοιχεία ή μέτρα δημοσιεύονται, επίσης, σε όλες τις πλατφόρμες, ενισχύοντας την άμεση πρόσβαση των πολιτών στην έγκυρη πληροφορία.

Η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι βεβαίως μόνο ζήτημα  πρακτικής προσέγγισης ή έγκυρης ενημέρωσης. Είναι υποχρέωση μιας σύγχρονης, δημοκρατικής κυβέρνησης και η πραγματικότητα των ημερών μας δεν επιτρέπει περαιτέρω καθυστέρηση στο ζήτημα της ψηφιοποίησης της πολιτικής. Η παρουσία των πολιτικών προσώπων στα social media απαιτείται πλέον από τους ίδιους τους πολίτες. Το πρώτο βήμα φαίνεται να έχει γίνει και είναι πλέον καιρός να επέλθει ο πολυαναμενόμενος εκσυγχρονισμός της εγχώριας πολιτικής και σε άλλους τομείς.


Μαριλίνα Γερασίμου

Γεννημένη το 2001 στην Αθήνα, είναι φοιτήτρια της Νομικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μεγαλύτερο πάθος της είναι οι αντιλογίες και ένα πράγμα που δε θα μπορούσε να λείπει από τη ζωή της είναι τα ταξίδια. Μετράει συμμετοχές σε μοντέλα προσομοιώσεων και διεθνή συνέδρια, ενώ στο κέντρο των ενδιαφερόντων της βρίσκονται η μουσική, η τέχνη και τα πολιτικά και κοινωνικά θέματα.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαριλίνα Γερασίμου
Μαριλίνα Γερασίμου
Γεννημένη το 2001 στην Αθήνα, είναι φοιτήτρια της Νομικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μεγαλύτερο πάθος της είναι οι αντιλογίες και ένα πράγμα που δε θα μπορούσε να λείπει από τη ζωή της είναι τα ταξίδια. Μετράει συμμετοχές σε μοντέλα προσομοιώσεων και διεθνή συνέδρια, ενώ στο κέντρο των ενδιαφερόντων της βρίσκονται η μουσική, η τέχνη και τα πολιτικά και κοινωνικά θέματα.