21.5 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
Αρχική#Cocooning_TimeΜένουμε σπίτι... και αγοράζουμε

Μένουμε σπίτι… και αγοράζουμε


Της Κωνσταντίνας Οικονόμου,

Καθώς ο κυκεώνας της παγκόσμιας επιδημίας Covid-19 εξακολουθεί να εκτυλλίσσεται, σημειώνοντας κόκκινες νέες περιοχές στον χάρτη και αποκαλύπτοντας την ελλειμματική επάνδρωση των οικουμενικών συστημάτων υγείας, η αγωνιώδης κούρσα για την «εξομάλυνση της καμπύλης» εξακολουθεί. Μία διαφορετική ωστόσο καμπύλη χαράσσει επίμονη πορεία προς την αντίθετη κατεύθυνση, αυξάνοντας προοδευτικά τα παγκόσμια αριθμητικά της δεδομένα. Το ηλεκτρονικό εμπόριο φαίνεται να γνωρίζει πρωτοφανή αύξηση, εκτοξεύοντας τα ποσοστά ζήτησης και υπερβαίνοντας τις αντίστοιχες στατιστικές προβλέψεις για το τρέχον έτος.

Άμεσο και ακριβές, ως επί το πλείστον, απευθύνεται με μία δυσεξάντλητη γκάμα επιλογών στις ανάγκες του καταναλωτή καταργώντας την ιδιαιτέρως αυτές τις μέρες ανεπιθύμητη προσωπική επαφή. Μένοντας μακριά από το φυσικό περιβάλλον ενός καταστήματος, ο καταναλωτής αισθάνεται την ασφάλεια αλλά και την ανάγκη της συναλλαγής με την ηλεκτρονική βιτρίνα θέλοντας έστω να διατηρήσει τον έλεγχο των αγορών του σε μία αμφιβόλως μεταλλασόμενη κατάσταση.

Αναλυτικά, στην Αμερική και τον Καναδά η αύξηση μεταφράζεται σε 52% περισσότερες ηλεκτρονικές πωλήσεις το τελευταίο διάστημα σε σχέση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2019. Εντυπωσιακή αλλά ταυτόχρονα δικαιολογημένη είναι η κατά 233% μεγέθυνση των ηλεκτρονικών αγορών ειδών πρώτης ανάγκης στην ήπειρο και η παράλληλη πτώση των αντίστοιχων φυσικών αγορών κατά 45%.

Στην ζώνη των χωρών της Ασίας και του Ειρηνικού Ωκεανού, η συνολική αύξηση που καταγράφεται είναι 78%, ενώ πλέον δεν εμφανίζεται περαιτέρω σημαντική άνοδος, αντικατοπτρίζοντας την σταδιακή ανάκαμψη των κρατών από το πλήγμα της πανδημίας. Αντίθετα, τα αριθμητικά στοιχεία της αλλεπάλληλα πληγείσας Δυτικής και Κεντρικής Ευρώπης παρουσιάζουν 44% διεύρυνση των πωλήσεων για επιχειρήσεις που διαθέτουν αποκλειστικά ηλεκτρονική πλατφόρμα και ένα 31% για τους επαγγελματίες του κλάδου που διαθέτουν εξίσου ηλεκτρονικά και φυσικά καταστήματα. Ειδικότερα σε Γαλλία και Γερμανία, η ηλεκτρονική αγορά εξυψώνει τις τιμές της κατά 90% ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο οι στατιστικές έρευνες καταδεικνύουν ότι ένα 20% των συνολικών Βρετανικών νοικοκυριών πραγματοποιούν τις αγορές τους αποκλειστικά ηλεκτρονικά.

Παρά την υπέρμετρη ανέλιξη των διαδικτυακών αγορών και την προσωρινή συμβολή τους στην αποφυγή μίας παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης, εγείρεται πλήθος επιφυλάξεων. Θα καταφέρει η φυσική αγορά να υπερκεράσει τον ελλειμματικό επανεφοδιασμό των προϊόντων; Θα εξασφαλιστεί η αποτελεσματική διαχείριση των διαδοχικών ηλεκτρονικών παραγγελιών και του όγκου της ζήτησης;

Στο προαναφερθέν πνεύμα των ημερών, διαβάζω στα τελευταία e-mail: «Γεια σου Κωνσταντίνα! Η παραγγελία σας έχει αποσταλεί και σύντομα θα την παραλάβετε». Τα περισσότερα πακέτα καταφθάνουν με αισθητή καθυστέρηση ημερών. Σε μία περίπτωση ειδοποιούμαι με το ειδικό σημείωμα του διανομέα, οπότε και σπεύδω να το παραλάβω από το υποκατάστημα, με κάθε προφύλαξη, ενώ σε μία δεύτερη, η καθυστέρηση ξεπερνά τον αποδεκτό χρόνο και αναγκαστικά βρίσκομαι σε αναμονή σε «σειρά προτεραιότητας» στο τηλέφωνο, που φαίνεται ατελείωτη. Πλήρως αναμενόμενο, καθώς οι εταιρείες ταχυμεταφορών διανύουν μία επιπλέον περίοδο «εορτών», με την εκρηκτική ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας να δοκιμάζει τις αντοχές του συστήματος. Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Ερευνών Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών), η κατά 44% αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών στην ενδοχώρα αποτελεί πρόκληση για τις εταιρείες που είναι υπεύθυνες για το τελευταίο μίλι της παράδοσης του δέματος. Η διαρκής καταγραφή παραπόνων και σφαλμάτων έχει αρνητικό αντίκτυπο στις εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου ενώ η κατάσταση αναμένεται να οξυνθεί. Οι υπεύθυνοι των καταστημάτων με την σειρά τους καταδεικνύουν την έλλειψη προσωπικού ως έναυσμα για την βραδεία εξυπηρέτηση σε περιόδους υψηλής κίνησης, όπως αυτή που διανύουμε. Η εξαντλητική φύση αυτού του είδους εργασίας αποτελεί παράγοντας αποθάρρυνσης για τους υποψήφιους στην αγορά εργασίας. Ως εκ τούτου, ο δομικός μετασχηματισμός της δυναμικής των εταιρειών ταχυμεταφορών υπονομεύεται σε μία περίοδο που οι εταιρείες αυτές θα έπρεπε να οδηγούν και όχι να ακολουθούν τις αλλαγές.


Κωνσταντίνα Οικονόμου

Γεννημένη στην Αθήνα, αλλά όπου κι να ταξιδέψει αισθάνεται σπίτι. Σπουδάζει Νομική, γιατί η επιστήμη αυτή σε κάνει περισσότερο άνθρωπο και αγαπά τις ξένες γλώσσες όσο και το καλό φαγητό. Μονίμως αμφισβητεί και διερωτάται, γιατί αυτός είναι ο μόνος δρόμος προς την γνώση. Το γράψιμο είναι για εκείνη το μπαλέτο των λέξεων, ένας τρόπος να ισορροπήσει συναίσθημα και ρεαλισμό.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κωνσταντίνα Οικονόμου
Κωνσταντίνα Οικονόμου
Γεννημένη στην Αθήνα, αλλά όπου κι να ταξιδέψει αισθάνεται σπίτι. Σπουδάζει Νομική, γιατί η επιστήμη αυτή σε κάνει περισσότερο άνθρωπο και αγαπά τις ξένες γλώσσες όσο και το καλό φαγητό. Μονίμως αμφισβητεί και διερωτάται, γιατί αυτός είναι ο μόνος δρόμος προς την γνώση. Το γράψιμο είναι για εκείνη το μπαλέτο των λέξεων, ένας τρόπος να ισορροπήσει συναίσθημα και ρεαλισμό.