17.6 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΕυρώπηΠεριβάλλονΤο πρόβλημα των αερομεταφορών και η λύση από μια ελληνική εταιρεία

Το πρόβλημα των αερομεταφορών και η λύση από μια ελληνική εταιρεία


Του Αλέξανδρου Πανταζή,

Η κατάκτηση των αιθέρων, αποτελεί αναμφισβήτητα ένα μεγαλεπήβολο κατόρθωμα της ανθρωπότητας. Σε μόλις έναν αιώνα τα αεροσκάφη έχουν εξελιχθεί σε τέτοιον βαθμό ώστε να καλύπτουν εξωφρενικά μεγάλες αποστάσεις σε μικρό χρονικό διάστημα. Ωστόσο, είναι καθολικά αναγνωρισμένο το γεγονός ότι αποτελούν μεγάλη πηγή ρύπανσης της ατμόσφαιρας. Μάλιστα σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα πολιτικά αεροσκάφη έχουν αυξηθεί κατά 4,9% μέσα σε έναν χρόνο, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους ρυπογόνους τομείς, όπως την βιομηχανία που μείωσαν τις εκπομπές του κατά 3,8% τον τελευταίο χρόνο.

Για να γίνει κατανοητή η έκταση των εκπομπών αυτών, αρκεί να σημειωθεί πως μια πτήση από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη παράγει την ίδια ρύπανση που δημιουργεί ο μέσος Ευρωπαίος πολίτης σε έναν χρόνο για τη θέρμανση του σπιτιού του.

Επομένως, η Ευρωπαϊκή Ένωση, γνωρίζοντας τα ποσοστά εκπομπών που προέρχονται από τα επιβατηγά αεροσκάφη, αποφάσισε να βάλει έναν μακροπρόθεσμο στόχο, σύμφωνα με τον οποίο: «Έως το 2050, βασικός στόχος θα είναι η χρήση 40% βιώσιμων καυσίμων με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στις αερομεταφορές».

Αν και η παραπάνω οδηγία φαίνεται να μην απασχολεί του μεγαλομετόχους των αερομεταφορών, μια ελληνική εταιρεία με το όνομα «AEGEAN» αποφάσισε να συμβιβαστεί με τους όρους και να εντάξει στην αγορά τα νέα αεροσκάφη «Α320neo».

«Τι έχουν όμως αυτά τα νέα αεροσκάφη και τα κάνει τόσο ξεχωριστά και άξια αναφοράς;», σας ακούω να ρωτάτε.

Τα εν λόγω αεροσκάφη εκτός από τον άψογο – μινιμαλιστικό – σχεδιασμό, τα γαλανόλευκα χρώματα και την ντουζίνα από νέες τεχνολογίες που είναι εφοδιασμένος ο νέος στόλος, παρουσιάζει και κάποια αξιοσημείωτα επιτεύγματα μηχανικής που είναι φιλικά προς το περιβάλλον. Αναλυτικότερα, τα νέα αυτά αεροσκάφη θα καταναλώνουν 15-20% λιγότερα καύσιμα, αποτέλεσμα αυτής της μείωσης θα είναι και η κατά 50% μείωση των οξειδίων του αζώτου (NOx) τα οποία και αποτελούν σοβαρό ατμοσφαιρικό ρύπο, αφού συμμετέχουν σε όλα τα φαινόμενα ρύπανσης, με πιο δυσοίωνο αυτό του φαινομένου του θερμοκηπίου.

Ακόμη, τα νέα αεροσκάφη θα έχουν 50% μικρότερο αποτύπωμα θορύβου, άρα θα υπάρξει και έμπρακτη μείωση της ηχορύπανσης. Τέλος, η αεροπορική εταιρία, εκτός από τον στόλο της επιστρατεύει και μια νέα πολιτική εξυπηρέτησης με γνώμονα την επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση των υλικών εξυπηρέτησης. Έτσι, θα μειωθούν τα πλαστικά μια χρήσης άρα και η τελική ρύπανση που θα προέρχεται από το αεροσκάφος.

Είναι χαρμόσυνο το γεγονός ότι το περιβαλλοντικό κίνημα ακούγεται όλο και περισσότερο και τα αιτήματά τους εκπληρώνονται, έστω και στο ελάχιστο. Βέβαια ακόμα πιο ελπιδοφόρο είναι το γεγονός ότι η συγκεκριμένη επένδυση γίνεται στην Ελλάδα, κάτι το οποίο μπορεί να ανοίξει τον δρόμο και για άλλες επενδύσεις εντός της χώρας. Εντούτοις, το φορολογικό καθεστώς και το αργό γραφειοκρατικό σύστημα στην Ελλάδα είναι αποτρεπτικό για επενδύσεις, πολλώ δε μάλλον για επενδύσεις εκατομμυρίων. Ευελπιστούμε στην αλλαγή αυτού του καθεστώτος και στην υιοθέτηση μέτρων φιλικών προς τις επενδύσεις προκειμένου αυτές οι νέες πρακτικές να τελεσφορήσουν στην Ελλάδα.


Αλέξανδρος Πανταζής

Είναι φοιτητής του τμήματος Μηχανικών Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου. Τα τελευταία χρόνια κατοικεί στον Νομό Χανίων λόγω της φοιτητικής του ιδιότητας, ενώ τα μαθητικά του χρόνια τα πέρασε στον δήμο Σπάτων-Αρτέμιδος. Κατά την διάρκεια της φοίτησής του έχει παρακολουθήσει αρκετά σεμινάρια και ημερίδες σχετικά με το αντικείμενο σπουδών του και έχει λάβει μέρος στην προσομοίωση της Βουλής των Ελλήνων (ΜΒΕ).

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Θάνος Κουλουβάκης
Θάνος Κουλουβάκης
Γεννήθηκε το 1997 στην Αθήνα. Σπουδάζει στο τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης, στο Ρέθυμνο. Αφοσιώθηκε από μικρή ηλικία στη λογοτεχνία – τόσο ως αναγνώστης όσο και ως δημιουργός. Στα εφηβικά του χρόνια ξεκίνησε την ενασχόλησή του με την αρθρογραφία, η οποία συνεχίζεται μέχρι και σήμερα. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με τον χώρο των εκδόσεων και δύο βιβλία του έχουν εκδοθεί.