18.4 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΑνάπτυξηΒιώσιμες πόλεις... "in the making"

Βιώσιμες πόλεις… “in the making”


Του Παύλου Πετίδη,

Ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις η είδηση ότι μία επιχείρηση οδηγείται στο κλείσιμο μίας παλαιάς μονάδας παραγωγής αυτοκινήτων δημιουργεί σοβαρές αντιδράσεις, λόγω της απώλειας πολλών θέσεων εργασίας, την αύξηση της ανεργίας στην περιοχή και συχνά των ευρύτερων αρνητικών εξελίξεων στην οικονομία. Η απόφαση της Toyota, εν αντιθέσει, συνοδεύεται από ένα φιλόδοξο σχέδιο της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας να κατασκευάσει την πόλη του μέλλοντος. Αντικατοπτρίζοντας τις φιλοδοξίες του Akio Toyoda, διευθύνοντος συμβούλου της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, το σχέδιο αντανακλά ταυτοχρόνως και τις μεγάλες οικονομικές δυνατότητες και το πολιτικό κεφάλαιο που σκοπεύει να επενδύσει η Toyota στο φιλόδοξο σχέδιό της και στη χώρα προέλευσής της.

Μάλιστα, ο σχεδιασμός της πόλης του μέλλοντος έχει ανατεθεί στο Δανό αρχιτέκτονα Μπιάρκε Ίνγκελς, στο ενεργητικό του οποίου ανήκουν το δεύτερο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου στη Νέα Υόρκη και τα γραφεία της Google στη Silicon Valley και στο Λονδίνο. Στην παρουσίαση που έγινε στην Έκθεση Καταναλωτικών Ηλεκτρονικών στο Λας Βέγκας, ο Toyota θα αναφέρει το σχέδιο για την πόλη ως «μια νέα προσέγγιση, μια νέα ολοκληρωμένη πρόταση ουσιαστικά για την οργάνωση μιας πόλης, της ζωής των ανθρώπων και της μεταξύ τους αλληλεπίδρασης».

Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ του Reuters, στον πυρήνα της λειτουργίας της πόλης θα είναι ο συνδυασμός της τεχνολογίας των αυτοκινούμενων οχημάτων, της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο το υδρογόνο, αλλά και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, των «έξυπνων σπιτιών», της τεχνητής νοημοσύνης, της ρομποτικής, αλλά και λίγο ως πολύ όλων των νέων τεχνολογιών. Όπως, λοιπόν, την «οραματίζεται» και τη σχεδιάζει η Toyota, η πόλη του μέλλοντος θα διαθέτει οδικό δίκτυο αποτελούμενο από τρία είδη αρτηριών: μια για τα οχήματα υψηλής ταχύτητας, μια για τα οχήματα χαμηλής ταχύτητας, συμπεριλαμβανομένων όλων των προσωπικών μέσων μετακίνησης, όπως τα μηχανάκια και όσοι περπατούν και μια αποτελούμενη από λωρίδες πάρκων οι οποίες θα ανήκουν μόνον στους πεζοπόρους. Ο Ίνγκελς θα αναφέρει μάλιστα ότι το σχέδιο παρέχει τη δυνατότητα σε κάποιον να διανύσει σχεδόν το σύνολο της διαδρομής του μέσα από αυτές τις λωρίδες πάρκων σε οποιοδήποτε σημείο της πόλης κι αν βρίσκεται κάποιος. Υπογραμμίζει, ακόμα, πως  ο σχεδιασμός του οδικού δικτύου θα διευκολύνει και την ανάπτυξη και κυκλοφορία των αυτοκινούμενων οχημάτων.

Σε ό,τι αφορά τα κτίρια της, θα είναι συνδεδεμένα με υπόγειο δίκτυο μεταφοράς και παράδοσης προϊόντων όπου αυτοκινούμενα ρομπότ θα παραδίδουν τα προϊόντα που θα χρειάζονται τα σπίτια και οι ένοικοί τους. Θα μπορούν να έχουν δώσει τις παραγγελίες οι αισθητήρες με τους οποίους θα είναι εξοπλισμένες οι κατοικίες. Σύμφωνα πάντα με το «όραμα» της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, στο εσωτερικό των κατοικιών θα κυριαρχεί η «ρομποτική εσωτερικών χώρων που θα παρέχει βοήθεια στην καθημερινότητα». Εν ολίγοις, τα σπίτια θα είναι εξοπλισμένα με αισθητήρες που θα στηρίζονται στη τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης και θα συλλέγουν στοιχεία  εξετάζοντας την υγεία και τη φυσική κατάσταση των ενοίκων.

Παράλληλα, θα κατασκευαστεί ένα ψηφιακό δίκτυο η κύρια λειτουργία του οποίου θα είναι η σύνδεση των υποδομών της πόλης με σύστημα τεχνητής νοημοσύνης καθώς και η διαχείριση μηνυμάτων και επικοινωνιών από διάφορους αισθητήρες. Τέλος, όπως ήταν αναμενόμενο, η πρώτη ύλη των κτιρίων θα προέρχεται από βιώσιμα υλικά και ειδικότερα να αποτελείται σε μεγάλο ποσοστό από ξύλο και γυαλί ενώ προβλέπεται η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και στις ταράτσες των κτιρίων όπου θα υπάρχουν φωτοβολταϊκά πάνελ.

Σε ένα γενικότερο πλαίσιο, παρά το γεγονός ότι δεν έχει καθορισθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή της, προβλέπεται να καλύπτει περίπου 710.000 τ.μ., να διαθέτει αστυνομικές δυνάμεις, πυροσβεστικό σώμα, προσωπικό πρώτων βοηθειών και σχολεία. Η Toyota σχεδιάζει να στελεχώσει τις υποδομές της και να εγκαταστήσει ως κατοίκους της ορισμένους από τους νυν και πρώην υπαλλήλους της. Υπολογίζει πως αρχικά η πόλη θα έχει 2.000 κατοίκους, αλλά ταυτοχρόνως θα προσφέρει στέγη σε ερευνητές που θα θέλουν να μελετήσουν τη δυνατότητα περαιτέρω εφαρμογών των σύγχρονων τεχνολογιών στην καθημερινή ζωή. Παρά την εκτενή παρουσίαση, η εταιρεία απέφυγε να αναφερθεί σε υπολογισμούς για το κόστος του σχεδίου, το χρονοδιάγραμμά του και το ποιες κατασκευές θα αρχίσουν το επόμενο έτος. Τα στελέχη της Toyota τόνισαν, πάντως, πως η εταιρεία προβλέπει συγκεκριμένο προϋπολογισμό για το σχέδιο της πόλης του μέλλοντος.


TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Παύλος Πετίδης
Παύλος Πετίδης
Είναι απόφοιτος του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης και μεταπτυχιακός φοιτητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, στις Διεθνείς και Ευρωπαϊκές Οικονομικές Σπουδές. Έχει πραγματοποιήσει πρακτικές ασκήσεις στο Υπουργείο Εξωτερικών και στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ενώ έχει συμμετάσχει σε πλήθος συνεδρίων και προσομοιώσεων οργάνων των Ηνωμένων Εθνών (MUN). Απασχολείται σε Ερευνητικό Κέντρο Οικονομικής Πολιτικής, Διακυβέρνησης και Ανάπτυξης (ΕΚΟΠΔΑ) του Πανεπιστημίου Αθηνών.