Του Μάριου Μώρου,

Αν κάποιος είχε αμφιβολία για την επιρροή του streaming στη μουσική σκηνή, το οριστικό κλείσιμο του iTunes μετά από 18 περίπου χρόνια ήρθε για να αποφασηνίζει το τοπίο. Μιά εφαρμογή, φημισμένη για την πολυπλοκότητα της αλλά και για την καθοριστική παρουσία της στα iPods των εφηβικών μας χρόνων έκανε τον κύκλο της. Η τελευταία ανανέωση της πλατφόρμας έγινε το 2015, και γνωρίζοντας πόσο τακτική είναι η Apple με τις αναβαθμίσης λογισμικού και εφαρμογών της, η κατάργηση του iTunes ήταν αναμενώμενη.

Τι σημαίναι, όμως, αυτό, για την ίδια την Apple, το κοινό και τους ίδιους του καλλιτέχνες;

Ξεκινώντας από τον ίδιο τον ιδρύτη της εν λόγω πλατφόρμας, η Apple, αποσύροντας το iTunes, θα «αντικαταστήσει» τις λειτουργίες του με το Apple Music, Apple TV και Apple Podcasts.

Η αλλαγή αυτή, θα εξακολουθεί να επηρεάζει αποκλειστικά προϊόντα της Apple και όχι προϊόντα Windows κ.ά. Η διάχυση των λειτουργίων του iTunes σε άλλες εφαρμογές/πλατφόρμες δεν θα ακολουθηθεί από διάχυση σε άλλα λογισμικά.

Σχετικά με τους καλλιτέχνες και δημιουργούς μουσικής, το τοπίο δεν φαίνεται να αλλάζει ριζικά, εφόσον κλείνει το iTunes, και όχι το iTunes Music Store. Οι καλλιτέχνες θα συνεχίζουν να έχουν τη δυνατότητα να διανέμουν το έργο τους μέσω της Apple, χωρίς, όμως, να διαμεσολαβεί η προεγκατεστημένη εφαρμογή του iTunes.

Αυτοί που, ενδεχομένως, να επηρεαστούν λίγο από το γενικότερο κλίμα στη σχέση Apple και μουσικής βιομηχανίας είναι οι παλαιότεροι καλλιτέχνες (πολύ περισσότερο του προηγούμενο αιώνα, λιγότερο οι αυτοί τωβ 2000s.) Η πλειοψηφία των ονομάτων, μικρών και μεγαλών, που πέφτουν στις αντίστοιχες χρονικές περιόδους δεν έχουν προσαρμόστει ολοκληρωτικά στην εποχή του streaming. Οι περισσότεροι βασίζονται στα pure sales των μεγαλύτερων θαυμαστών τους, πολλοί εκ των οποίων επίσης δεν έχουν προσαρμοστεί στην εποχή του streaming. Με την Apple αλλά και άλλες εταιρείες/υπηρεσίες ψηφιακής διανομής μουσικής να προωθούν τα streaming και δή το paid/exclusive streaming έναντι πραγματικών πωλήσεων, οι προαναφερόμενοι δημιουργεί χάνουν ένα μεγάλο μέρος των πωλήσεων τους.

Τέλος, αναφορικά με τους χρήστες, εδώ παρατηρούμε τις μικρότερες αλλαγές, Ήδη η πλειοψηφία τους χρησιμοποιεί την υπηρεσία Apple Music για ενέργειες streaming και λίγοι είναι αυτοί που αξιοποιούν το iTunes (οι οποίοι και θα μπορούν να το κάνουν πλέον μέσω του iTunes Music Store). Επιπλέον, όλα τα προϊόντα μουσικής που αγοράστηκαν μέσω του iTunes θα είναι διαθέσιμα στη βιβλιοθήκη της Apple Music.

Ουσιαστικά, η Apple εντάσσεται ακόμα περισσότερο στο streaming era και καταργεί μία από τις πλατφόρμες της που ως επί τον πλείστον και παραμένει αχρησιμοποίητη αλλά και πολύπλοκη. Το πλήθος σχόλιων που μιλούν για το κένο που θα αφήσει το iTunes έχει παραμελήσει όλες τις υπόλοιπες ενέργειες της Apple για την εξέλιξη στον κλάδο αυτόν.

Η μουσική βιομηχανία αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς στο πλαίσιο της ψηφιακότητας που χαρακτηρίζει κάθε τομέα, και η κατάργηση του iTunes είναι μόνο μια μικρή ένδειξη των αλλαγών αυτών.


Μάριος Μώρος

Γεννημένος το 1998 και μεγαλωμένος στην Αθήνα. Απόφοιτος της Σχολής Μωραΐτη, σπουδάζει στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού. Δραστηριοποιείται εθελοντικά σε πολιτιστικά και μη δρώμενα. Όντας στη σφαίρα αυτή, αρθρογραφεί για τα πολιτισμικά και είναι αρχισυντάκτης στο Ελεύθερο του OffLine Post.