Του Μάριου Μώρου,

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα γενικότερα ψηφιακά μέσα και η επίδραση τους στην καθημερινότητα μας δεν αποτελούν νέα δεδομένα, εδώ και πολλά χρόνια. Πολύ πιθανόν να διαβάζεις αυτό το άρθρο μέσω κάποιου συνδέσμου που βρήκες σε αντίστοιχη πλατφόρμα.

Η σημασία τους έχει αναγνωριστεί τόσο από την επιστημονική κοινότητα (Τα μαζικά μέσα καθορίζουν τη σχέση της νέας γενιάς με την πραγματικότητα – Pascal Bruckner), όσο και από τον χώρο της τέχνης (όπως παραδείγματος χάριν το Seasonal Quarlet της Βρετανίδας Ali Smith).

Μιλώντας για τέχνη, το έργο ενός σπουδαίου Γάλλου ζωγράφου έχει παραλληλιστει σημαντικά με το φαινόμενο των social media. Αν και αρκετά παραδοξικό, ο ζωγράφος αυτός δεν δραστηριοποιείται στην ψηφιακή εποχή, αλλά στα τέλη της δεκαετίας του 19ου αιώνα.

Πρόκειται για τον Γάλλο Henri de Toulouse-Lautrec, για τον οποίο έχει στηθεί έκθεση στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής από τις 7 Απριλίου μέχρι τις 4 Αυγούστου. Πάνω από 200 έργα του θα φιλοξενηθούν στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης.

Τι το ιδιαίτερο και επίκαιρο έχει το έργο του Γάλλου αυτού ζωγράφου; Οι εικόνες επενδύονται από την νυχτερινή ζωή του Παρισιού της δεκαετίας του 1890, και όχι με εικόνες του φεγγαριού και των αστεριών πάνω από τον ουρανό της πόλης του φωτός. O Toulouse-Lautrec εστίασε στην ίδια την νυχτερινή ζωή, τους αστέρες και το κοινωνικό γίγνεσθαι του Παρισιού, απαθανάτιζε γνωστές προσωπικότητες του χώρου και αναφερόταν σε συγκεκριμένα μαγαζιά και events – όλα μέσω μεταϊμπρεσιονιστικής ζωγραφικής.

Η θεατρικότητα του έργου του εμπλουτίστηκε με πολλές επιγραφές και λεκτικά στοιχεία, όπως βλέπουμε σήμερα να στολίζουν πολυάριθμες διαφημίσεις. Τόσο αυτό όσο και ο πυρήνας του περιεχομένου του, με γνωστά πρόσωπα στα πιο ευυπόληπτα νυχτερινά κέντρα του Παρισιού, παρουσιάζουν την τάση της ανθρώπινης φύσης να μην επικοινωνεί μόνο την ομορφιά της φύσης, αλλά και της ίδιας της ανθρώπινης κοινωνικής ζωής, όπως αυτό γίνεται σήμερα στην καρδιά των μέσων.

Παγκοσμίως, η έκθεση αυτή έχει έρθει στο φως πολλών δημοσιεύσεων και συζητήσεων για αυτόν ακριβώς το λόγο; πώς η ουσία των social media υπάρχει εδώ και αιώνες, πριν καν την ίδρυση τους. Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι στην εν λόγω έκθεση στεγάζονται και έργα κατοπινών καλλιτεχνών, επηρεασμένων από την αναχρονιστική πολιτιστική κληρονομιά του.

Ακόμα και σε θέματα που πολλοί τα χαρακτηριζουν «ρηχά», η τέχνη πάντα καταφέρνει με τρόπο διαχρονικό να ανοίγει ουσιαστικό διάλογο με τα πιο ευφάνταστα μέσα.


Μάριος Μώρος, Αρχισυντάκτης Ελεύθερου

Γεννημένος το 1998 και μεγαλωμένος στην Αθήνα. Απόφοιτος της Σχολής Μωραΐτη, σπουδάζει στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού. Δραστηριοποιείται εθελοντικά σε πολιτιστικά και μη δρώμενα. Όντας στη σφαίρα αυτή, αρθρογραφεί για τα πολιτισμικά και είναι αρχισυντάκτης στο Ελεύθερο του OffLine Post.