13.2 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΕυρωεκλογές 2019Ευρωεκλογές με άρωμα fake news

Ευρωεκλογές με άρωμα fake news

 


Του Άγγελου Μαρίνου,

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο τύπου της Ευρωπαϊκής επιτροπής Γιοχάνες Μπάρκε, οι ομάδες ανάλυσης και ελέγχου απειλών της Ε.Ε. δουλεύουν πυρετωδώς για να αντιμετωπίσουν τη σωρεία από fake news  που δημοσιεύεται στο διαδίκτυο από την αρχή της εβδομάδας.

Βασικός λόγος αυτής της μαζικής παραγωγής ψευδών πληροφοριών  από τις
«φάρμες παραπληροφόρησης», όπως την αποκάλεσε ο εκπρόσωπος, είναι προφανώς οι ευρωεκλογές. Δεδομένου του όγκου των πληροφοριών, είναι αδύνατο οι πολίτες που περνάν την ώρα τους στα social media να καταφέρουν να αποσαφηνίσουν ποιες ειδήσεις είναι ψευδείς και ποιες αληθείς. Ακόμα και εάν οι ειδήσεις αποδεικνύονται εσφαλμένες μεμονωμένα με μία σύντομη έρευνα, είναι τόσες πολλές που αποκλείεται να ερευνηθούν όλες, επομένως μεγάλη μερίδα των Ευρωπαίων πολιτών θα ψηφίσουν με βάση λανθασμένες αντιλήψεις.

Όσον αφορά τις προσπάθειες της Ένωσης, ο εκπρόσωπος δήλωσε: «συνεργαζόμαστε στενά με όλους τους εμπλεκομένους, κράτη-μέλη, βιομηχανία, Κοινωνία των Πολιτών, με τις διαδικτυακές πλατφόρμες, που οφείλουν να καταθέτουν εκθέσεις σχετικά με τη διασφάλιση της διαφάνειας της πολιτικής διαφήμισης και την ανίχνευση των εκστρατειών παραπληροφόρησης, να κλείνουν λογαριασμούς που προωθούν fake news, να κόβουν διαφημιστικά έσοδα από αμφισβητούμενους χρήστες, να εντοπίζουν τα κακόβουλα bots κ.ά….“τρέξαμε” τρεις εκστρατείες (Invest EU, EUEndMe, EU Protects) για τις αξίες της Ένωσης και την ευαισθητοποίηση και ενίσχυση των πολιτών ενάντια στις συνέπειες της παραπληροφόρησης, οργανώσαμε περισσότερες από 200 εκδηλώσεις σε όλη την Ευρώπη για την προώθηση της παιδείας στα ΜΜΕ και τρία πιλοτικά έργα για την ποιοτική δημοσιογραφία».

Από την προσοχή της Ένωσης δεν έχει ξεφύγει και η επιρροή της Ρωσίας. Η Ένωση έχει αφιερώσει πόρους για την αντιμετώπιση των ρώσικων μεθόδων, μία προσπάθεια που ξεκίνησε από το 2015, με βασική της απόρροια τη δημιουργία της ομάδας East StratCom. Η ομάδα έχει σημειώσει μέχρι στιγμής αξιοσημείωτη πορεία, καθώς έχει ήδη εξακριβώσει 5000 ιστορίες ως προσπάθειες ρώσικης παραπληροφόρησης, καθώς και εντοπίζει νέες απόπειρες με ρυθμό 50 εντοπισμένων κρουσμάτων παραπληροφόρησης την εβδομάδα.

Παρ’ όλα αυτά τα επιτεύγματα, οι φορείς της Ένωσης δεν θα ‘ηρεμήσουν’ εάν δεν επιτύχουν την αυστηρή συνέπεια των διαδικτυακών γιγάντων Facebook, Google και twitter , με τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει. Παρότι και οι τρεις οντότητες κατέθεσαν εκθέσεις όπου απαριθμούσαν τις σελίδες, κανάλια, και διαφημιστικές εκστρατείες που απέσυραν από τις πλατφόρμες τους με βάση τις δεσμεύσεις τους, οι απαιτήσεις της Ένωσης για την ασφάλεια και οχύρωση από την παραπληροφόρηση δεν έχουν ικανοποιηθεί.  Δεν είναι γνωστό ποια θα είναι οι κατεύθυνση των επιπλέον αποφάσεων που θα ληφθούν , αλλά είναι βέβαιο ότι οι προσπάθειες των media μέχρι στιγμής δεν έχουν επιφέρει επαρκή αποτελέσματα, τουλάχιστον σύμφωνα με την Ένωση.

Είναι μεγάλο κρίμα, πάντως, που η σχετική ηρεμία που χαρακτήριζε τις δυτικές δημοκρατίες και τη πολιτική τους σκηνή για ένα εύλογο διάστημα, μάλλον δεν θα επιστρέψει ξανά.  Μετά το πέρας του ψυχρού πολέμου, οι εντάσεις, παρότι δεν εξαφανίστηκαν ποτέ, είχαν μειωθεί σε σημαντικό βαθμό. Με την οικονομική κρίση του 2008 και την μεταναστευτική κρίση που ακολούθησε, η ηρεμία πνευμάτων ήταν απούσα, κάτι που είναι πολύ φυσιολογικό. Ακόμα όμως και εάν η Ευρώπη ξεπεράσει αυτές τις κρίσεις, η νέα κρίση της παραπληροφόρησης, όπου έχει βρει πρόσφορο έδαφος στη νέα γενιά τεχνολογιών και lifestyle, θα είναι δύσκολο να ξεπεραστεί.  Στην νέα εποχή της διαδικτυακής πληροφόρησης, όπου είναι δαιδαλώδης και χαώδης, ο όγκος πληροφοριών είναι καταιγιστικός και διογκώνει το ήδη υπάρχων πρόβλημα της έντονης πόλωσης. Σύντομα, θα δούμε το αντίκτυπο που θα έχει αυτή η πόλωση στους πολίτες μέσω των ευρωεκλογών.


Άγγελος Μαρίνος

Γεννηθείς το 1996 στη Κομοτηνή, είναι φοιτητής του Οικονομικού Τμήματος του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, με κατεύθυνση στην οικονομική ανάλυση. Διαθέτοντας ακόρεστο ενδιαφέρον για τα πολιτικά, αρθρογραφεί στην κατηγορία των Οικονομικών του OffLine Post.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώτα Κοσκινά
Γιώτα Κοσκινά
Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στον Πειραιά. Αποφοίτησε το 2016 από το τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με κατεύθυνση την Πολιτική Επιστήμη. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στο μεταπτυχιακό με τίτλο «Πολιτική και Διαδίκτυο» του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα ως επικοινωνιολόγος.