22.5 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΕυρωεκλογές 2019Ευρωεκλογές 2019: Τα πρώτα τηλεοπτικά spot των κομμάτων

Ευρωεκλογές 2019: Τα πρώτα τηλεοπτικά spot των κομμάτων


Του Γιώργου Κωστόπουλου,

Εδώ και κάποιες μέρες έχουν δοθεί στη δημοσιότητα τα πρώτα προεκλογικά spot των κομμάτων εν όψει της ευρωκάλπης της 26ης Μαΐου. Η φαντασία των κομματικών επιτελείων δεν στερεύει ποτέ, με τη παρουσίαση ευφάνταστων, πρωτότυπων και σουρεαλιστικών spot να δίνουν και να παίρνουν, σκορπώντας άλλοτε γέλιο, άλλοτε αμηχανία και άλλοτε προβληματισμό.

Θα επικεντρωθούμε στα πρώτα spot των μεγαλύτερων πολιτικών κομμάτων, αυτών κυρίως που έχουν τις περισσότερες πιθανότητες να εξασφαλίσουν κάποια έδρα στο νέο ευρωκοινοβούλιο.

Ξεκινάμε την ανάλυση μας με το πρώτο, χρονικά, τηλεοπτικό spot που έδωσε στη δημοσιότητα το κυβερνών κόμμα, ο ΣΥ.ΡΙ.Ζ.Α. . Πρόκειται για ένα βίντεο διάρκειας ενός λεπτού, όπου μέσα από ένα κολάζ εναλλασσόμενων εικόνων παρουσιάζεται η σύγχρονη ελληνική Ιστορία, ξεκινώντας από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και τον γέρο του Μοριά Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, φτάνοντας έως τον Βενιζέλο, τη Μικρασιατική Καταστροφή, τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, την Εθνική Αντίσταση, το Πολυτεχνείο, καταλήγοντας στην Ελλάδα του 21ου αιώνα με τη δολοφονία Γρηγορόπουλου και το κλείσιμο της ΕΡΤ. Χαρακτηριστικό είναι στο μεγαλύτερο κομμάτι του spot παρουσιάζονται μορφές της Ελληνικής Αριστεράς, ενώ το βίντεο καταλήγει με εικόνες του Αλέξη Τσίπρα κατά τη διάρκεια της τετράχρονης θητείας του στο πρωθυπουργικό αξίωμα, σε στιγμές όπως η υπογραφή της Συμφωνίας των Πρεσπών, η συνάντηση με τον Πάπα Φραγκίσκο, καθώς και από τις μεγάλες συγκεντρώσεις από την περίοδο του δημοψηφίσματος.

Το spot αυτό του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. ξεκινάει με τη φράση ‘’η δύναμη των Ελλήνων’’ και καταλήγει μετά από την ιστορική αναδρομή στη φράση ‘’τους αγώνες της Ελλάδας τους δίνουν πάντα πολλοί’’, επιβεβαιώνοντας το κεντρικό σύνθημα του κόμματος ότι ‘’Ήρθε η ώρα των πολλών’’.

Το τηλεοπτικό προεκλογικό spot του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, της Νέας Δημοκρατίας χαρακτηρίζεται από απλό περιεχόμενο, καθώς επικεντρώνεται στην απομυθοποίηση των όσων έχει πει κατά το παρελθόν ο κ. Τσίπρας. Το βίντεο αρχίζει με έναν άνδρα να κάθεται στον καναπέ του σπιτιού του και με ύφος δυσαρεστημένο βλέπει στην τηλεόραση του όσα δήλωνε ο πρωθυπουργός όταν βρισκόταν ακόμα στην αντιπολίτευση. Συγκεκριμένα, ακούγονται φράσεις του Αλέξη Τσίπρα όπου δηλώνει πως ‘’δεν είπα εγώ ότι μπορούν να σκιστούν τα μνημόνια με ένα νόμο’’, ενώ ακόμα ακούγονται διάφοροι λόγοι του που έχουν αναιρεθεί με το πέρασμα του χρόνου. Προς το τέλος του spot ο άνδρας αυτός κλείνει την τηλεόραση και λέει ‘’ως εδώ’’, δίνοντας πάσα στο κεντρικό σύνθημα της γαλάζιας παράταξης ότι ‘’ως εδώ, αξίζουμε καλύτερα και στην Ελλάδα και στην Ευρώπη’’.

Το Κίνημα Αλλαγής επέλεξε να προσεγγίσει κυρίως τους νέους ψηφοφόρους και να στοχεύσει στο να τους πείσει να μην απέχουν αλλά να πάνε να ψηφίσουν. Το spot αρχίζει με εικόνες νέων ανθρώπων, ακολουθούμενες στη συνέχει από το μήνυμα ‘’Κυριακή 26 Μαΐου, Κομμένη η πλάκα, πάω να ψηφίσω. Στέλνω μήνυμα αλλαγής’’. Το ίδιο μοτίβο συνεχίζει σε όλη τη διάρκεια του βίντεο, με τα χρώματα που χρησιμοποιούνται να παραπέμπουν στα χρώματα του ΚΙΝ.ΑΛ. (πράσινο και κόκκινο). Με αυτή του την κίνηση του Κίνημα Αλλαγής επιθυμεί να απέχει από τους διαξιφισμούς με τα άλλα δύο κόμματα και να δώσει έναν αέρα ανανέωσης, προσεγγίζοντας την νέα γενιά και αναμορφώνοντας το στυλ του πάλαι ποτέ ΠΑ.ΣΟ.Κ. σε κάτι φρέσκο και ανανεωμένο.

Το τηλεοπτικό spot των Ανεξάρτητων Ελλήνων ήταν από τα πρώτα που δόθηκαν στη δημοσιότητα. Το εν λόγω βίντεο δείχνει ένα σκύλο να υπακούει στα προστάγματα της ιδιοκτήτριας του, η οποία έχει γερμανική προφορά και φοράει κοστούμι ανάλογο με αυτά που επιλέγει η γερμανίδα καγκελάριος, θέλοντας να τονίσει ότι με αυτόν τον τρόπο φέρεται και η Μέρκελ και κατά συνέπεια η ‘’γερμανοκρατούμενη’’ Ευρώπη προς τους Έλληνες (πολίτες και πρωθυπουργούς). Στη διάρκεια του spot η ιδιοκτήτρια (Γερμανίδα καγκελάριος Μέρκελ) λέει φράσεις όπως ‘’κάτσε! , Σήκω, Φάε ψίχουλα, Φέρε Λεφτά, Μπράβο!, κάνοντας αναφορά στις τακτικές του Βερολίνου και των Βρυξελών προς τους ‘’υπάκουους’’ Έλληνες πρωθυπουργούς. Οι ΑΝ.ΕΛ. όντας, όπως δηλώνουν πλέον, ευρωσκεπτικιστές ασκούν έντονη κριτική στην Ευρώπη, έχοντας ως κεντρικό σύνθημα ότι ‘’υπακούμε μόνο σε μια φωνή, τη φωνή των Ελλήνων’’.

Το ‘’Ποτάμι’’ επέλεξε στο αρχικό του spot να διακωμωδήσει τον τρόπο με τον οποίο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και Νέα Δημοκρατία υπόσχονται παροχές και ευεργεσίες στους πολίτες. Το βίντεο παρουσιάζει δύο νονούς να τάζουν στο βαφτιστήρι τους διάφορες υποσχέσεις όπως πτυχίο χωρίς κόπο, διορισμό στο δημόσιο, ακριβές διακοπές κλπ, ενώ καταλήγει με το παιδί να αποχωρεί απηυδισμένο, με τους δύο νονούς να αλληλοκατηγορούνται για αυτά που έταξε ο καθένας. Πρόκειται για ακόμα ένα πολύ πρωτότυπο προεκλογικό spot που επιλέγει να παρουσιάσει το κόμμα του Σταύρου Θεοδωράκη, θέλοντας να διαχωρίσει τη θέση του από τις ‘’παλαιού τύπου’’ τακτικές των μεγάλων κομμάτων, δίνοντας έμφαση στην αλλαγή νοοτροπίας από πλευράς της κοινωνίας. Το spot κλείνει με το κεντρικό σύνθημα του Ποταμιού ‘’μη σε παραμυθιάζουν, Ποτάμι, Αλήθειες μόνο’’.

Το spot του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας για τις ευρωεκλογές της 26ης Μαΐου ξεκινάει αρκετά δυναμικά, δείχνοντας ανθρώπους κάθε ηλικίας να βαδίζουν εμπρός, πλαισιωμένοι ηχητικά με το σύνθημα ‘’αυτή τη φορά δεν συνεχίζουμε στον ίδιο δρόμο, το δικό τους δρόμο’’. Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στα ‘’κάλπικα’’ λόγια των δύο μεγάλων κομμάτων, αλλά και στις σκληρές πολιτικές της Ευρώπης, καταλήγοντας σε εικόνες από μεγάλες εργατικές κινητοποιήσεις της Αριστεράς σε όλη τη διάρκεια της μεταπολεμικής εποχής. Στο τέλος του βίντεο προβάλλεται το κεντρικό σύνθημα του κόμματος ‘’περνάμε απέναντι. Δυνατό Ναι στο Κ.Κ.Ε., το πιο δυνατό Όχι στην Ε.Ε., για την αποδέσμευση, για την Ελλάδα και την Ευρώπη του σοσιαλισμού’’. Σε όλη του τη διάρκεια το βίντεο πλαισιώνεται από έντονη ροκ μουσική που παραπέμπει σε δράση, ενώ η προβολή ανθρώπων κάθε ηλικίας, όπως ήδη αναφέραμε, δίνει τον τόνο ότι το Κ.Κ.Ε. απευθύνεται σε κάθε πολίτη, σε κάθε εργαζόμενο που στέκεται απέναντι στις ευρωπαϊκές πολιτικές.

Το πρώτο κύμα των προεκλογικών spot είναι γεγονός εδώ και κάποιες μέρες, με τα κόμματα να επιδίδονται σε αγώνες είτε μείωσης του κύρους των αντιπάλων, είτε απομυθοποίησης των λόγων άλλων πολιτικών αρχηγών, είτε ακόμα και διακωμώδησης προσώπων και καταστάσεων.

Οι εκλογές της 26ης Μαΐου είναι προ των πυλών και οι πολίτες οφείλουν να ενημερώνονται για τις προθέσεις των κομμάτων, πριν προσέλθουν στις κάλπες. Η ευρωπαϊκή ιδέα δεν είναι κάτι που το βρήκαμε έτοιμο και το διαχειριζόμαστε, αλλά κάτι που χτίσαμε με κόπο και επίπονες προσπάθειες, κάτι που σημαίνει πως πρέπει να προσέξουμε τις κινήσεις μας, ώστε να μη καταστρέψουμε κάτι που φτιάχτηκε με μόχθο και πολλές θυσίες. Σκεπτόμαστε κριτικά, βάζουμε τη λογική πάνω απ’ ‘όλα και ψηφίζουμε ελεύθερα και δημοκρατικά για το καλό της Ευρώπης.

Πηγές

Για το spot του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. :    https://www.youtube.com/watch?v=xEnW3sCKmp8

Για το spot της Ν.Δ. :             https://www.youtube.com/watch?v=YFVMcbn5bc0

Για το spot του ΚΙΝ.ΑΛ. :       https://www.youtube.com/watch?v=eUQ_zUTv8PU

Για το spot των ΑΝ.ΕΛ. :       https://www.youtube.com/watch?v=wfuEBsBF_-Y

Για το spot του Ποταμιού :     https://www.youtube.com/watch?v=RJrpIeD2f7E

Για το spot του Κ.Κ.Ε. :         https://www.youtube.com/watch?v=f9W8-anWoks


Γιώργος Κωστόπουλος

Απόφοιτος του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Το διάστημα αυτό σπουδάζει Δημοσιογραφία και ΜΜΕ σε ιδιωτικό Ινστιτούτο εκπαίδευσης. Έχει προηγούμενη εμπειρία στην αρθρογραφία καθώς την περίοδο 2016-2017 υπήρξε αρθρογράφος για διάφορα site ποικίλης ύλης, ενώ από τις αρχές του 2018 είναι ιδρυτής και διαχειριστής ενημερωτικού group αθλητικού περιεχομένου στα social media. Από ξένες γλώσσες γνωρίζει αγγλικά.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώτα Κοσκινά
Γιώτα Κοσκινά
Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στον Πειραιά. Αποφοίτησε το 2016 από το τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με κατεύθυνση την Πολιτική Επιστήμη. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στο μεταπτυχιακό με τίτλο «Πολιτική και Διαδίκτυο» του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα ως επικοινωνιολόγος.