Του Μάριου Μώρου,

Κανείς δεν αγοράζει βιβλία.

Οι νέοι μεγαλώνουν χωρίς να διαβάζουν.

Το «φυσικό» βιβλίο μεσουρανεί.

Ταυτόχρονα, το 2018 αυξήθηκαν οι πωλήσεις των βιβλίων σε όλους τους τις μορφές (κατά 2,5%) από το 2017. Αντίστοιχη αύξηση φαίνεται να έχει σημειωθεί και το 2019, βάσει πρόωρων εκτιμήσεων, ειδικά στις ΗΠΑ και σε Ευρωπαϊκές χώρες. StartUps γύρω από το βιβλίο ανθίζουν και αποκτούν μεγαλύτερη εμβέλεια, ενώ το κοινό, νεανικό και μη, επιστρέφει όλο και δυναμικότερα στην παραδοσιακή μορφή του βιβλίου, μέσα στο γενικότερο κλίμα του “Nostalgia Epidemic’’.

Μία αξιοσημείωτη νεοφυή επιχείρηση που σχετίζεται με το βιβλίο είναι το βρετανικό YourShelf. Στη διαδικτυακή του πλατφόρμα, οι συνδρομητές από όλον τον κόσμο δημιουργούν ένα λεπτομερές προφίλ και λαμβάνουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα ένα δέμα με τρία βιβλία έκπληξη στην πόρτα τους.

Προφανώς, τα επιλεγέντα βιβλία δεν είναι τυχαία, αλλά στηρίζονται σε διεξοδική έρευνα των επιμελητών του YourShelf βάσει του προφίλ του συνδρομητή. Το προφίλ επιτρέπει την καταγραφή κάθε βιβλίου που έχει διαβάσει ο συνδρομητής, των αγαπημένων του αναγνωσμάτων, συγγραφέων και genres. Υπάρχει ειδικό πλαίσιο όπου ο συνδρομητής μπορεί να αναφέρει τι θα ήθελε να δοκιμάσει στον κόσμο της λογοτεχνίας (π.χ κάποιο νέο βιβλίο πολιτικού χαρακτήρα ή μία συγγραφέα του προηγούμενου αιώνα), καθώς και να αναφέρει τα τρία τελευταία βιβλία που απόλαυσε.

Δεν θα μπορούσε, επιπλέον, να λείπουν και τα βιβλία/συγγραφείς/genres που «απεχθάνεται» ο συνδρομητής. Με το αντίστοιχο πλαίσιο, μπορούν να αποφευχθούν ατυχείς επιλογές βιβλίου, όπως βιβλία ποίησης σε άτομα που δεν τους αρέσει η ποίηση κ.λπ.

Πριν τα στοιχεία πληρωμής, μπορούν να συμπληρωθούν και τα προφίλ του συνδρομητή σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (αν και όποια εκείνος θέλει), ώστε η ομάδα επιμέλειας του YourShelf, να αποκρυσταλλώσει μία ακριβέστερη εικόνα γύρω από τον κάθε αναγνώστη και να τελειοποιήσει τις επιλογές βιβλίων που κάνει για τον καθένα.

Φυσικά, κάποιες από τις παραπάνω πληροφορίες ίσως να μην είναι απαραίτητες, για αυτό και ο συνδρομητής έχει τη δυνατότητα να μοιραστεί όσα θέλει στο βαθμό που επιθυμεί, χωρίς περιορισμούς. Ένα πιο ολοκληρωμένο προφίλ, βέβαια, ισοδυναμεί και με καλύτερες, πιο εξατομικευμένες εκπλήξεις.

Τέλος, μπορούν επίσης να τροποποιηθούν και τα χρονικά διαστήματα κατά τα οποία θα λαμβάνει ο συνδρομητής δέμα με νέα βιβλία. Η εμπειρία στο σύνολο της προσαρμόζεται, συνεπώς, σε κάθε ανάγκη και προτίμηση των αναγνωστών.

Με διαφορετικούς και επιχειρηματικά πρωτότυπους τρόπους, το βιβλίο, ακόμα και το παραδοσιακό βιβλίο, καταφέρνει και να επιβιώσει αλλά και να εξελιχθεί ως μέσον. Το YourShelf είναι ένα από τα λίγα παραδείγματα που αποδεικνύουν την εξέλιξη αυτή, αλλά και που φανερώνουν την ανάγκη για δημιουργική ένταξη του βιβλίου στις ζωές μας.

Ο λογαριασμός του YourShelf στο Instagram μπορεί να προβληθεί εδώ.

Η ιστοσελίδα του YourShelf μπορεί να προβληθεί εδώ.


Μάριος Μώρος

Γεννήθηκε το 1998 και μεγάλωσε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος της Σχολής Μωραΐτη και σπουδάζει στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού. Δραστηριοποιείται εθελοντικά σε πολιτιστικά και μη δρώμενα. Όντας στη σφαίρα αυτή, αρθρογραφεί για τα πολιτισμικά και έχει διατελέσει αρχισυντάκτης στο τμήμα του Ελεύθερου για το OffLine Post.