20.5 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμός21ος αιώνας: Η νέα πρόκληση του James Bond

21ος αιώνας: Η νέα πρόκληση του James Bond

Του Μιχάλη Γιαννακίδη,

Είναι 1953. Ο Ψυχρός Πόλεμος έχει ξεκινήσει και αυτός της Κορέας φτάνει στο τέλος του. O James Dean γυρίζει τον «Επαναστάτη χωρίς αιτία» και τα τσιγάρα Marlboro αρχίζουν να θεωρούνται ”κουλ”. Εδώ στην Ελλάδα, μόλις έναν χρόνο πριν, το γυναικείο φύλο αποκτά δικαίωμα ψήφου. Μέσα σε αυτό το κλίμα ο Ian Flemming αντλεί έμπνευση από τις εμπερίες του στη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου πολέμου και γράφει μια κατασκοπική νουβέλα. Την ονομάζει Casino Royale και βασικός της χαρακτήρας είναι ο, περίφημος, πλέον, James Bond. O Flemming ποτέ δεν έμαθε, καθώς απεβίωσε 11 χρόνια αργότερα, ότι είχε μόλις δημιουργήσει μία από τις πιο διάσημες φανταστικές φιγούρες όλων των εποχών.

Η επιτυχία των ταινιών με τον Πράκτορα 007 ήταν πέρα από κάθε προσδοκία. Μεγαλύτερο τους κατόρθωμα δεν είναι οι εισπράξεις τους, αλλά η μακροβιότητα τους. Ο Bond κατάφερε όχι μόνο να μην ξεχαστεί με την πάροδο του χρόνου, αλλά να εξελίσσεται μαζί της.

Δυστυχώς ή ευτυχώς τα πράγματα φαίνεται να αλλάζουν, με την παραγωγή της 25ης ταινίας της σειράς να αντιμετωπίζει προβλήματα. Έκπληξη θεωρήθηκε η επιστροφή του Daniel Craig στο ρόλο του 007, καθώς στο παρελθόν είχε δηλώσει πως θα προτιμούσε να κόψει τις φλέβες του από το να ενσαρκώσει και πάλι τον Bond. Ακόμη, δημιουργηκές διαφορές οδήγησαν στην παραίτηση του Βραβευμένου με Όσκαρ  Danny Boyle από τη θέση του σκηνοθέτη.

Η αποχώρηση του Boyle μπορεί να καθυστερήσει τα γυρίσματα της ταινίας για πάνω από ένα χρόνο, μα πιο σημαντικός είναι ο λόγος που την προξένησε. Με βάση τα λεγόμενα του, o Boyle είχε ετοιμάσει ένα σενάριο στο οποίο γινόταν αναφορά σε θέματα όπως η στάση της Ρωσίας στον σημερινή πολιτική σκηνή και τα κινήματα #MeToo και #Timesup, το οποίο απορρίφθηκε από του παραγωγούς και τον Craig. Από οικονομική άποψη, η αρνήση τους είναι λογική. Άλλωστε, απώτερος σκοπός των ταινιών είναι το κέρδος. Ως αποτέλεσμα, μια δραστική αλλαγή στον χαρακτήρα του Bond θεωρείται ριψοκίνδυνη, αλλά όσο περνάει ο καιρός γίνεται και απαραίτητη.

Στα 65 χρόνια που έχουν μεσολαβήσει από τη ”γέννηση” του Bond, ο κόσμος έχει αλλάξει. Πολύ. Η ανθρώπινη ζωή αξίζει περισσότερο από ποτέ, ενώ βήματα γίνονται προς την οικουμενική ισότητα των δύο φύλων. Από την άλλη, ο Bond είναι ένας άνθρωπος που έχει την άδεια να σκοτώνει, αλλάζει τις γυναίκες σαν τα πουκάμισα, δεν έχει ουσιαστικές σχέσεις και αποφεύγει να εκφράζει τα συναισθήματα του. Δεν είναι τυχαίο πως η πιο ”ανθρώπινη” μεταφορά του στη μεγάλη οθόνη, το Skyfall, είναι και η πιο κερδοφόρα.

Διαφοροποιήσεις μπορούν να γίνουν όχι μόνο στη συμπεριφορά του Bond, αλλά και στην εμφάνιση του. Μάλιστα, η κοινή γνώμη φάνηκε να είναι ”ανοιχτή” στην ιδέα ενός έγχρωμου James Bond, με τον Idris Elba να θεωρείται ένας από τους βασικούς υποψηφίους για να αναλάβει τη σκυτάλη μετά τον Craig.

Φυσικά, οι παραγωγοί  δεν είναι υποχρεωμένοι  να κάνουν καμία αλλαγή. Αν υπάρχει κέρδος, μπορούν, κάλλιστα, να συνεχίσουν να δημιουργούν ταινίες με την ίδια, δοκιμασμένη, φόρμουλα. ‘Ομως, σε ένα περιβάλλον πολιτικής ορθότητας, η επιτυχία δεν είναι πάντα σίγουρη όταν ο βασικός χαρακτήρας εκπροσωπεί αξίες αντίθετες από αυτές της εποχής του.

Μιχάλης Γιαννακίδης

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, αλλά μένει μόνιμα στην Αθήνα. Είναι τριτοετής φοιτητής Πολιτικών Επιστημών και Διεθνών Σχέσεων, στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα και πιο συγκεκριμένα στον χώρο τον media, ενώ στον ελεύθερο του χρόνο, ασχολείται με την τέχνη και την άθληση.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ